چگونه ISRO گامهای مهمی در توسعه فناوری موتورهای کریوژنیک و نیمهکریوژنیک بومی برداشته است.
سازمان فضایی هند (ISRO) پیشرفتهای قابل توجهی در طراحی و توسعه موتور نیمهکرایوژنیک یا موتور اکسیژن مایع و کروسین با نیروی پیشران بالای ۲۰۰۰ کیلونیوتن داشته است که قرار است موتور مرحله تقویتکننده نیمهکرایوژنیک موشک حامل LVM3 را به حرکت درآورد. اولین دستاورد بزرگ در برنامه توسعه موتور نیمهکرایوژنیک در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۲۵ رقم خورد، زمانی که اولین آزمایش داغ موفقیتآمیز سرآیند موتور (PHTA) در مجموعه پیشران ISRO در محله ماهندراگیری، تامیل نادو انجام شد.
ISRO موفقیتهای قابل توجهی در توسعه فناوری موتورهای کرایوژنیک و نیمهکرایوژنیک داخلی داشته است و آزمایشهای اخیر نشاندهنده توانمندیهای روبهرشد هند در سیستمهای پیشران پیشرفته است. پیشرفت فناوری در این زمینه نشاندهنده تغییر جهانی به سمت سیستمهای پیشران پایدارتر و قدرتمندتر است که میتوانند مأموریتهای فضایی پیچیدهتر را در دهههای آینده پشتیبانی کنند.
موتور نیمهکرایوژنیک یک تغییردهنده بازی برای برنامه فضایی هند است. برخلاف موتورهای قدیمی که از سوختهای کمبازده استفاده میکنند، این فناوری جدید قدرت بیشتری ارائه میدهد.هنگامی که بهطور کامل توسعه یابد، این موتور در موشک حامل LVM3، قدرتمندترین موشک هند، استفاده خواهد شد. در حال حاضر، LVM3 میتواند حدود ۴ تن (۴۰۰۰ کیلوگرم) محموله—مثل ماهوارهها—را به مدار انتقالی زمینهمزمان (GTO)، که مدار کلیدی برای ماهوارههای مخابراتی است، بفرستد.
با استفاده از موتور نیمهکرایوژنیک، این ظرفیت به بیش از ۵ تن افزایش خواهد یافت. این یک تن اضافی—یعنی ۱۰۰۰ کیلوگرم بیشتر—امکانات جدیدی برای هند باز میکند.همزمان با توسعه نیمهکرایوژنیک، ISRO به پیشرفت در فناوری موتور کرایوژنیک ادامه داده است. در فوریه ۲۰۲۵، ISRO با موفقیت یک آزمایش احتراق موتور کرایوژنیک داخلی CE20 را انجام داد که مرحله فوقانی موشک حامل LVM-III را به حرکت درمیآورد.
این آزمایش بهدلیل انجام در شرایط خلاء بسیار مهم بود، زیرا محیطی که موتور در طول پرواز فضایی واقعی پس از جدا شدن مراحل اولیه تجربه میکند را شبیهسازی میکرد. این آزمایش در امکانات آزمایشی ارتفاع بالا در مجموعه پیشران ISRO در ماهندراگیری، تامیل نادو انجام شد و توانایی ISRO در آزمایش سیستمهای پیشران پیشرفته در محیطهای تخصصی را نشان داد.
اخیراً، در ۱۴ مارس ۲۰۲۵، ISRO یک آزمایش داغ پذیرش پرواز موتور کرایوژنیک اختصاص داده شده به ششمین مأموریت عملیاتی موشک حامل LVM3 (LVM3-M6) را به پایان رساند.این آزمایش بخشی از فرآیند کنترل کیفیت دقیق ISRO است که در آن موتورهای کرایوژنیک برای هر مأموریت تحت آزمایش داغ قرار میگیرند بهعنوان بخشی از پروتکل پذیرش پرواز.قبلاً، آزمایشهای داغ برای موتور کرایوژنیک داخلی CE20 در امکانات آزمایشی ارتفاع بالا انجام میشد و مدت زمان آزمایش به ۲۵ ثانیه محدود میشد بهدلیل پیچیدگی شبیهسازی شرایط خلاء.
گیریش لینگانا، متخصص فضا توضیح داد : موتور نیمهکرایوژنیک یک تغییردهنده بازی برای برنامه فضایی هند است. برخلاف موتورهای قدیمی که از سوختهای کمبازده استفاده میکنند، این فناوری جدید قدرت بیشتری ارائه میدهد.”هنگامی که بهطور کامل توسعه یابد، این موتور در موشک حامل LVM3، قدرتمندترین موشک هند، استفاده خواهد شد. در حال حاضر، LVM3 میتواند حدود ۴ تن (۴۰۰۰ کیلوگرم) محموله—مثل ماهوارهها—را به مدار انتقالی زمینهمزمان (GTO)، که مدار کلیدی برای ماهوارههای مخابراتی است، بفرستد. با استفاده از موتور نیمهکرایوژنیک، این ظرفیت به بیش از ۵ تن افزایش خواهد یافت. این یک تن اضافی—یعنی ۱۰۰۰ کیلوگرم بیشتر—امکانات جدیدی برای هند باز میکند”
این دستاورد برنامههای فضایی هند را تقویت خواهد کرد. یک LVM3 قویتر به این معنی است که ISRO میتواند ماهوارههای سنگینتری برای ارتباطات، پایش آبوهوایی و ناوبری—که همه آنها برای زندگی مدرن حیاتی هستند—پرتاب کند. این موضوع همچنین هند را در بازار جهانی فضا رقابتپذیرتر میکند، جایی که کشورها و شرکتها برای پرتاب ماهوارههای خود پول پرداخت میکنند. با هزینههای کمتر و قابلیت اطمینان بیشتر، هند میتواند مشتریان بینالمللی بیشتری را جذب کند و اقتصاد خود را تقویت کند.
لینگانا افزود علاوه بر پرتابهای تجاری، این فناوری توانایی هند در اکتشاف فضا را تقویت میکند.”محمولههای سنگینتر به معنای مأموریتهای علمی پیشرفتهتر است، مثل ارسال کاوشگرهای بزرگتر به ماه، مریخ یا حتی فراتر از آن. این موضوع همچنین برنامههای هند برای پروازهای فضایی با انسان تحت پروژه گاگانیان را پشتیبانی میکند، زیرا یک موشک قویتر میتواند تجهیزات و تدارکات مورد نیاز برای فضانوردان را حمل کند”
سایر کشورهایی که فناوری موتور نیمهکرایوژنیک را توسعه داده و استفاده کردهاند شامل ایالات متحده، روسیه، چین و ژاپن هستند.روسیه پیشرو در پیشرانش نیمهکرایوژنیک بوده است، با موتورهایی مثل RD-180 و RD-170 که وسایل نقلیهای مثل Atlas V و Zenit را به حرکت درمیآورند. ایالات متحده نیز از موتورهای نیمهکرایوژنیک استفاده کرده است، از جمله استفاده از RD-180 در موشک Atlas V.چین بهطور فعال در حال توسعه موتورهای نیمهکرایوژنیک خود بوده است، مثل YF-100 که موشکهای Long March 5 و Long March 7 را به حرکت درمیآورد. ژاپن نیز فناوری نیمهکرایوژنیک را بهعنوان بخشی از برنامههای درحالتوسعه خود برای موشکهای حامل بررسی کرده است.
این کشورها به پیشرفت جهانی در پیشرانش نیمهکرایوژنیک کمک کردهاند و مزایای آن در کارایی هزینه، بهرهوری و توان پیشران را تشخیص دادهاند. پیشرفت فناوری در این زمینه نشاندهنده تأکید مستمر جهانی بر سیستمهای پیشران پیشرفته است که موتورهای نیمهکرایوژنیک را به عنصری کلیدی در مأموریتهای فضایی آینده تبدیل میکند.
سریماثی کسان، بنیانگذار و مدیرعامل Space Kidz India توضیح داد:
“توسعه موتورهای نیمهکرایوژنیک با استفاده از اکسیژن مایع و کروسین نشاندهنده حرکت استراتژیک به سمت سیستمهای پرتاب کارآمدتر، قدرتمندتر و مقرونبهصرفهتر است. این تلاشها با توسعههای مشابه توسط سایر سازمانهای فضایی بزرگ جهان، از جمله ناسا، ESA، روسکسموس، CNSA و JAXA، هماهنگ است که بهطور مداوم فناوری پیشرانش کرایوژنیک را برای پشتیبانی از اهداف طموح اکتشاف فضا خود پیش میبرند”.
برای هندیهای عادی، این دستاورد منبعی از افتخار و وعدهای برای پیشرفت است. ماهوارههای بهتر به معنای اینترنت بهتر، تلویزیون، پیشبینی آبوهوایی و هشدارهای بلایای طبیعی است—چیزهایی که زندگی میلیونها نفر را لمس میکند. برای جهان، این نشانهای است که برنامه فضایی هند در اینجا ماندگار خواهد بود و دسترسی مقرونبهصرفه و قابل اعتماد به فضا را ارائه میدهد.
نظرات کاربران