بررسی Honkai : Star Rail | تجربهای جذاب در دنیای RPGهای رایگان
بازی Honkai | Star Rail با یک انفجار آغاز میشود و با یک سمفونی شما را درگیر میکند و سپس ایستگاه فضایی را ویران میکند. به سرعت خود را در دنیایی با درهای کروم قفلشده، مهاجمان شبهمکانی با بازوهای برنده و اتاقهایی با مانیتورهای پراکنده در دیوارها قرار میدهید. پرولاگ جذاب بازی به اندازه کافی شما را مجذوب میکند تا بتوانید ببینید که چرا داستان و گیمپلی آن ارزش صرف وقت را دارد، بدون اینکه نیازی به گرانکردن باشد. شخصیتهای جذاب، مبارزات سرگرمکننده و دنیای بهخوبی طراحیشده، همه در کنار هم به یک بازی تبدیل میشوند که محتوای کافی برای سرگرم کردن شما برای بیش از ۵۰ ساعت ارائه میدهد و با استفاده از نسخههای بهینهشده سیستمهای پیشرفت بازیهای Honkai Impact 3rd و Genshin Impact، بهترین RPG HoYoverse را خلق کرده است.
برای اطلاع سریع از کارت ها و کمبوهای جدید انواع ایردراپ ها و آموزش های اختصاصی عضو کانال تلگرام هوش فعال شوید برای عضویت در کانال تلگرام کلیک نمایید
شرکت HoYo به خاطر ساخت بازیهای گچا با تأکید قوی بر داستان شهرت دارد و Honkai | Star Rail نیز به این شهرت پایبند است. بازیکن به عنوان Trailblazer، یک شخصیت اصلی که حافظهاش را از دست داده، سفر میکند از سیارهای به سیاره دیگر بر روی یک کشتی فضایی شبیه قطار به نام Astral Express. داستان حول محور خدمه قطار، پیشینههای آنها و سیارات مختلفی که بازدید میکنند، شکل میگیرد. داستان دارای پیچ و تابهای خاصی است و در برخی قسمتها سرعت روایت ممکن است مورد سوال باشد، اما در نهایت به نتیجهای سرگرمکننده میرسد که باعث میشود بازیکن به ادامه بازی علاقهمند شود.
داستانهای اصلی به درگیری سیاسی شهر بلوبوگ و زیرزمین فقیر آن میپردازد. همچنین، این بازی به خوبی مضامین تاریکی مانند از دست دادن را با شوخیهای سبک و دلپذیر متعادل میکند که برخی از آنها به فرهنگ پاپ یا کلیشههای RPG اشاره دارند. با درهم تنیدن این موضوعات، شخصیتهای دیگر تحت نور قرار میگیرند و داستان کلی را یکپارچهتر میکنند. این داستانها باعث میشوند که شبها بیخوابی بکشید و با پیشرفت در سطوح، فقط برای رسیدن به ماموریت بعدی تلاش کنید.
البته، داستان هنوز به پایان نرسیده است. HoYo هنوز برنامه دارد تا در بهروزرسانیهای آینده، مانند آنچه در Genshin Impact انجام داده است، محتواهای بیشتری اضافه کند، اما Honkai | Star Rail در حال حاضر موفق به آشکار کردن جزئیات کوچک درباره هر شخصیت و ایجاد موقعیتهایی میشود که جنبههای مختلف شخصیتهای آنها را به نمایش میگذارد. بازی با یک معمای جذاب در ابتدای خود شما را خوشآمد میگوید و این حس کنجکاوی تا دوردستهای داستان ادامه دارد.
بازی Honkai | Star Rail تاکنون دارای سه دنیای بزرگ است که هر کدام از آنها دارای جزئیات فراوانی در هر گوشه و کناری هستند. با کاوش در اشیاء تصادفی و صحبت با دوستان سفر و NPCها، تعاملات زیادی را فعال میکنید و اطلاعات جدیدی به دست میآورید. فقط با تعامل با هر سطل زباله در شهر بلوبوگ (Belobog) میتوانید واکنشهایی از همراهان گیج خود دریافت کنید. حتی پام-پام، راهنمای قطار استرالی، به نظر میرسد هر بار که به او سر میزنید، چیزی جدید برای گفتن دارد. به علاوه، هر نور (Light Cone) (کارتهای شبیه سلاح که به شخصیتها متصل میشوند تا آمار آنها را افزایش دهند و تواناییهای خاصی به آنها بدهند) دارای قطعهای از داستان مربوط به خود است که گاهی با خاطرات شخصیتهای قابل بازی مرتبط است. همچنین در بازی کتابها و اسناد زیادی وجود دارد که ممکن است هرگز آنها را نخوانید، اما در صورت تمایل کسی برای عمیقتر شدن در داستان، در دسترس هستند.
با این حال، همه این جزئیات بدون سیستم پیشرفت پاداشدهنده معنایی نخواهد داشت. Honkai | Star Rail شما را قدم به قدم از طریق لایههای سیستمهای پیچیدهتر راهنمایی میکند که با پیشرفت در سطوح، به جلوگیری از غرق شدن تازهکاران در اطلاعات بیش از حد کمک میکند. برای حساب کاربری، شخصیتها، تواناییها، دنیا (سطح دشواری) و دو نوع تجهیزات سیستمهای سطحبندی جداگانهای وجود دارد بدون اشاره به موارد مختلفی که برای ارتقاء هر چیزی استفاده میشود. تمام این آیتمهای سطحبندی از مکانهای مختلف به دست میآیند، بنابراین در ابتدای بازی ممکن است به خاطر سپردن همه آنها دشوار باشد.
بررسی سیستم پیشرفت و مبارزه در Honkai | Star Rail
در ابتدا، فقط کالیگسهای طلایی (چالشهایی که برای به دست آوردن منابع انجام میدهید) مواد لازم برای ارتقاء شخصیتها و تجهیزات را ارائه میدهند. با این حال، لیست مواد لازم برای بهبود شخصیتها با افزایش سطوح آنها گسترش مییابد. در سطح ۲۰، شخصیت شما تنها به کتابهای ارتقایی (مواد استاندارد افزایش تجربه) برای صعود به سطح بعدی نیاز دارد؛ اما در سطح ۴۰، آنها به مواد خاصی که مرتبط با نوع عنصر یا نقش آنها هستند، نیاز پیدا میکنند. این مواد از کالیگسهای قرمز و سایههای ساکن (Stagnant Shadows)، دو نوع دیگر چالشها، به دست میآید که پس از رسیدن به سطح کافی باز میشوند.
سپس باید تصمیم بگیرید که چگونه از قدرت Trailblaze (منبع مصرفی اصلی که برای دریافت جوایز از این چالشها نیاز دارید) استفاده کنید. آیا میخواهید ابتدا تواناییهای شخصیتها را ارتقاء دهید؟ یا میخواهید نور (Light Cone) آنها را بهبود ببخشید؟ در یک نقطه، بدون replenishing قدرت Trailblaze با آیتمهای مصرفی، نمیتوانید همه آنها را در یک روز انجام دهید. این منابع با سرعتی ارائه میشوند که در حین بازی رایگان احساس میشود مناسب است، اما اینجا جایی است که HoYo افرادی را که پول نقد دارند به پرداخت برای تسریع پیشرفت تشویق میکند.
Honkai: Star Rail یک سیستم مبارزه نوبتی دارد که فرصتهای زیادی برای استراتژی فراهم میکند و پیروزی را بسیار رضایتبخشتر میکند. با توجه به اینکه هر شخصیت ترکیبی از دو نوع است یک کلاس (که مسیر نامیده میشود) مانند تولید کننده آسیب یا حمایت و یک وابستگی عنصری مشابه با پوکمون تنوع کافی وجود دارد که هرگز خسته نشوید و به آزمایش ترکیب تیم بپردازید. برخی از تیمها ممکن است یک مدافع برتر به جای یک درمانگر داشته باشند یا فردی که دشمنان را ضعیف میکند به جای تقویت اعضای تیم خود. به عنوان مثال، اگر من شخصیت قویترین خود را با یک توانایی حمایتی تقویت کنم، میتواند دشمنان را با یک ضربه نابود کند و نوبت دیگری نیز به دست آورد؛ همچنین تجهیزات مورد علاقهام را به مدافع خود دادهام که آمار دفاعی او را افزایش میدهد و شانس بالاتری برای سوزاندن دشمنان به او میدهد. همچنین بسته به ضعفهای دشمنان آینده، شانس جابجایی همتیمیها را دارید، بنابراین برنامهریزی پیش از مبارزه به اندازه اقدام در زمان آغاز نبرد اهمیت دارد.
متأسفانه، Honkai | Star Rail سیستم آزاردهنده آثار (artifact) Genshin Impact را در قالب Relics حفظ کرده است، که تجهیزاتی هستند که بر روی شخصیتها قرار میگیرند تا آمار آنها را افزایش دهند. اما لایههای زیادی که به شانس وابسته هستند وجود دارد، زیرا اینکه کدام آمار در هنگام ارتقاء افزایش مییابد، به صورت تصادفی است. حتی اگر یک Relic حداقل سه زیرآمار مطلوب داشته باشد، باز هم ممکن است سیستم هر افزایشی را به بدترین زیرآمار اختصاص دهد. به عنوان مثال، یک Relic میتواند شامل آسیب بحرانی، نرخ بحرانی، حمله و یک دفاع ثابت (نه درصد دفاع، که متفاوت است) به عنوان چهار زیرآمار باشد. به نظر میرسد که این یک Relic ایدهآل برای شخصیتهای تولید کننده آسیب است به خاطر آمار بحرانی و حمله، اما اگر شانس شما تصمیم بگیرد که همیشه دفاع ثابت را ارتقاء دهد، ممکن است کاملاً بیفایده شود.
به اعتبار HoYoverse، سیستم Relic سفارشی را پیادهسازی کرده که به شما اجازه میدهد تا Relicهای خود را با مقدار کافی از مواد مصرفی مرتبط بسازید. با این حال، شما هنوز هم باید زمان خود را صرف استرس بر روی Relicها کنید تا ساعتها بازی کرده و زبالههای کافی برای تعویض با یک قطعه ایدهآل از تجهیزات پیدا کنید. البته، شما باید همچنان بتوانید در نبرد بدون بهترین Relicها پیروز شوید، حتی اگر این کار دشوارتر باشد. Honkai | Star Rail به کسانی که تلاش میکنند پاداش میدهد اما بر روی کسانی که نمیخواهند، آسانتر عمل میکند.
بررسی گیمپلی و روایت در Honkai | Star Rail
با این حال، این بازی برای کسانی که فقط میخواهند بدون تلاش و با آرامش پیش بروند، مناسب نیست. بازیکنان باید آمادگی یادگیری سیستمهای مختلف را داشته باشند تا بتوانند استراتژی بسازند و منابع خود را بهطور مؤثری مدیریت کنند و در عین حال از داستان و شخصیتها لذت ببرند. مبتدیان ممکن است با استفاده از هر تجهیزاتی که پیدا میکنند، بدون ارتقاء یا توجه به آمار آنها، موفق شوند، اما بعد از یک نقطه خاص، بدون سرمایهگذاری مناسب، این کار دشوارتر میشود. اگر به مبارزات توجه نکنید، دلایل مختلفی میتواند باعث کشیده شدن آنها شود، از جمله هماهنگی ضعیف تیم، شخصیتها و تجهیزات زیرسطحی یا ضعف در برابر نوع دشمن.
تجربههایی از مبارزات دشوار با بوسها دارم، از جمله یکی که در آن باید به طور مداوم از تیم خود محافظت میکردم و درمان میکردم تا زنده بمانم، زیرا سطح من پایین بود و بیصبر بودم. در نهایت، تیم من شکست خورد: تولید کننده اصلی آسیب من نتوانست به بار زرهای دشمن آسیب جدی وارد کند، حتی با وجود برتری نوعی، و درمانگر من کافی نبود تا تیم را در برابر حمله چند هدفهی بوس حفظ کند.
حتی وقتی در Honkai | Star Rail شکست میخورید، احساس میشود که بازی واقعاً شما را تشویق میکند تا بهتر عمل کنید بدون اینکه مجازات شوید. بازی نکات مفیدی به من داد که باعث شد دوباره به تواناییهایی که استفاده میکردم فکر کنم، مانند اینکه آیا به اندازه کافی حمله روی شخصیت اصلیام دارم و از کجا میتوانم منابع بیشتری برای ارتقاء تجهیزات خود به دست بیاورم. و البته، باید متوقف میشدم تا نور (Light Cones) خود را ارتقاء دهم تا قبل از مواجهه دوباره با آن بوس، به اندازه کافی قوی شوم. این واقعیت که Honkai | Star Rail حتی اقداماتی را پیشنهاد میکند و چگونگی نگاه به آمار شما را آموزش میدهد، اضافهای هوشمندانه است که به بازیکنان کمتر باتجربه کمک میکند تا اصول بازی را یاد بگیرند.
بهترین مأموریتها شامل شخصیتهایی است که احساس تعلق به آنها داشتم، و حتی آنهایی که صحنههای سینمایی چشمنواز نداشتند، قلبم را تندتر میزدند.
این فقط بخشی از انبوه متنی است که در Honkai: Star Rail باید بخوانید. برخی از سناریوها دارای صداگذاری هستند که به درام و سرمایهگذاری من اضافه میکند. توضیحات طولانی از شخصیتهای غیرقابل بازی (NPC) میتواند با توجه به اجراهای زنده سرگرمکننده باشد، اما در بسیاری از موارد باید برای متنهای زیاد آماده باشید. دیالوگهای طولانی در مأموریتهای اصلی منطقی است زیرا جزئیات کوچک به تصویر بزرگتری از وقایع داستان کمک میکند. بهترین مأموریتها شامل شخصیتهایی است که به آنها وابسته بودم و حتی آنهایی که صحنههای سینمایی پرزرق و برق نداشتند، قلبم را تندتر میزدند.
بسیاری از مأموریتها خارج از داستان اصلی نیز دنیایهایی را که بازدید میکنید با سناریوهای سرگرمکننده و گاهی دلخراش شکل میدهند. شما همچنین فرصت دارید برخی از تصمیمات را بگیرید که به اندازه کافی وزن دارند تا زندگی برخی از NPCها را به خطر بیندازند، اما نتیجه داستان را به طور چشمگیری تغییر نمیدهند. این موضوع قابل درک است با توجه به اینکه این یک داستان در حال پیشرفت است و توسعهدهندگان فقط میتوانند مسیرهای مختلفی ایجاد کنند. آیا باید یک کلاهبردار شناخته شده را به زندان بفرستید، حتی اگر او با دروغهایش به مردم شادی بدهد؟ آیا باید سوئیچ یک ربات نیکوکار را بکشید تا از یک احتمال خشم جلوگیری کنید، حتی اگر این کار به معنای از بین بردن هوش عاطفی و فردیت آن باشد؟ میتوانید همتیمی ناچیز خود را اذیت کنید یا به پیرمرد بدجنس تذکر دهید. این انتخاب شماست و باعث شد من به واکنشهای شخصیتها و نتیجه تصمیماتم سرمایهگذاری بیشتری داشته باشم.
بررسی نهایی Honkai | Star Rail
با این حال، برخی از مأموریتهای جانبی اطلاعات زیادی دارند بدون اینکه سرمایهگذاری زیادی نیاز داشته باشند. به تدریج احساس میشود که جمعآوری مأموریتهای جانبی باقیمانده بیشتر شبیه یک کار خستهکننده است تا یک دستاورد. شاید اگر lore شخصیتهای پنهان بیشتری در این مأموریتها وجود داشت، مانند مأموریتهای همراستا (Companion Missions) که بر شخصیتها تمرکز دارند، جذابتر میشدند و فقط به کسب امتیاز در پایان محدود نمیشدند.
با این حال، Honkai| Star Rail فراتر از اینهاست. میتوانم درباره جزئیات کوچک و بهبودهای کیفی زندگی که Honkai: Star Rail ارائه میدهد، صحبت کنم که طرفداران دیگر بازیهای HoYo قدردانی خواهند کرد. برای مثال، توضیحات بازی واژههای فنی مانند “Break Effect” را که ممکن است نیاز به توضیح داشته باشد، هایلایت میکند و زمانی که بر روی آن کلیک کنید، تعریف آن را ارائه میدهد. همچنین، دکمهای برای “تجهیزات پیشنهادی” دارد که میتوانید از آن برای انتخاب خودکار Relics برای هر شخصیت استفاده کنید، اگر نمیخواهید وقت خود را صرف محاسبات کنید. هر دشمن نیز دارای نمادهایی است که نقاط ضعف آنها را قبل از نزدیک شدن به آنها نشان میدهد، در صورتی که فراموش کرده باشید. آنها حتی حداقل دو نقطه ضعف دارند تا احساس نکنید به خاطر فقدان یک عنصر خاص، در وضعیت نامناسبی قرار دارید، که این موضوع بسیار مهربانانهتر است اگر همه عناصر را در تیم خود پوشش نداده باشید.
نظر نهایی
Honkai | Star Rail بهترین بازی رایگان امسال تا کنون است. داستانسرایی فوقالعاده و سیستمهای پیشرفت رضایتبخش آن، دهها ساعت محتوا را ارائه میدهد که یک تازهوارد به HoYo میتواند از آن لذت ببرد، حتی بدون پرداخت برای آیتمهای گچا یا تجربه بازی Honkai Impact 3rd یا Genshin Impact. مبارزات دارای لایههای استراتژی برای کسانی است که مایل به بررسی جزئیات هستند بدون اینکه بازیکنان غیررسمی را از لذت بردن از آن منع کند. جهانسازی بازی همچنین فراتر از داستان اصلی به مأموریتهای جانبی و اشیاء قابل تعامل گسترش مییابد و دنیای جذابتری را به تصویر میکشد. به نظر من، این بازی حتی از Genshin نیز برتر است و میتوانم تصور کنم که حتی ماهها بعد نیز به بازی کردن ادامه دهم.
نظرات کاربران