بررسی بازی استراتژی جنگی Manor Lords در ایکس باکس XBox One
بازی Manor Lords یکی از آن بازیهاست که با هر عکسی دوباره به آن علاقهمند میشوید. مرتعهای سبز و پرجنبوجوش، جنگلهای دورافتاده و کارگران سختکوش که خانههای قرونوسطایی را با دقت و واقعگرایی شگفتانگیزی میسازند. در این بازی، کلیسای سنگی میسازند، بازاری ایجاد میکنند که بلافاصله دکانهای خود را در آن برپا میکنند، یا خانههای تازهساخته را به مجتمعهای کشاورزی واقعی با حیاط و مرغداری گسترش میدهند.
برای راهاندازی نسخه دسترسی زودهنگام، توسعهدهنده Slavic Magic یک پروژه یکنفره چشمگیر ایجاد کرده که بهویژه از نظر بصری، شگفتانگیز است. هرگز در هیچ بازی ساختوساز قرونوسطایی، چنین تصویرسازی زیبا، روشن و زندهای مشاهده نشده است.
برای اطلاع سریع از کارت ها و کمبوهای جدید انواع ایردراپ ها و آموزش های اختصاصی عضو کانال تلگرام هوش فعال شوید برای عضویت در کانال تلگرام کلیک نمایید
با این حال، «دسترسی زودهنگام» کلید واژه مهمی است. Manor Lords هنوز کامل نیست و این موضوع به وضوح مشهود است. زیرا حتی زیباترین رویاهای ساختوساز نیز گاهی نیاز دارند که با واقعیت سخت ساختوساز و مدیریت مواجه شوند. نسخه اولیه بازی بهطور گستردهای بازی شده است و مشکلات موجود در آن مورد بررسی قرار گرفته است.
دنیای کامل در قرون وسطی
در آغاز بازی، از بین سه نقشه و سناریوی ممکن انتخاب میشود: یا شرایط راحت با منابع فراوان یا منطقهای بیثمر، پر از راهزنان و احاطهشده توسط دشمنان – یا جایی در میانه این دو. گزینههای شروع میتوانند خارج از الگوهای از پیش تعیینشده، بهطور فردی سفارشی شوند.
به محض اینکه دنیای رویایی قرونوسطایی خود را ساختهاید، بهسرعت در یک روشنایی جنگلی فرود میآیید که به لطف بصریهای واقعگرایانهاش، تقریباً شبیه به مناظری است که وقتی از شهر خارج میشوید، مشاهده میکنید – فقط از بالا. با این حال، میتوان به راحتی بهطور بسیار نزدیک زوم کرد و دنیای شبیهسازیشده روستا را در حال حرکت مشاهده کرد، به محض اینکه چند خانه ساخته شود.
بازی Manor Lords به شما این امکان را میدهد که بهطور بسیار نزدیک زوم کنید یا حتی در حالت سوم شخص، مشغول گشتزنی در سکونتگاه خود شوید. از نظر بصری، این بازی ساختوساز در حال حاضر در مرحله دسترسی زودهنگام به خوبی خود را نشان میدهد.
در حالت سوم شخص تجربی نیز میتوان بهطور نزدیک در سکونتگاه خود گشت و گذار کرد. این حالت گاهی اوقات کمی ناهموار است، زیرا این حالت تجربی است. اما پیش از آنکه خوشحال بهعنوان حاکم در شهر کوچک خود گشتزنی کنید، باید آن را بسازید. در ابتدای بازی، ساکنان در چادرها زندگی میکنند و بسیار ناراضی هستند.
ساخت و ساز بهتر از آنچه فکر میکنید
بنابراین انبارهایی برای تأمین مواد اولیه و غذا ساخته میشود (زیرا اگر آنها در فضای باز رها شوند، آب و هوا میتواند به آنها آسیب برساند) و سپس شروع به ساخت خانههایی با استفاده از مواد اولیه میشود. این نه تنها به ساکنان یک سقف میدهد و آنها را شادتر میکند، بلکه خانوادههای جدیدی نیز به آنجا میآیند.
و نیروی کار بیشتری به معنای زمان برای قدم بعدی است! منابع نزدیک را بررسی میشود و سپس کمپ شکار، کلبه جمعآوری توت و کمپ جنگلنشینان با پردازش ساخته میشود تا غذا و چوب برای مدتی تأمین شود. منوی بالای صفحه نشان میدهد که چه مقدار سوخت و غذا باقی مانده است، که البته برای گذراندن زمستان بعدی بسیار مهم است، زیرا ماهها در سریعترین زمان ممکن میگذرد.
ساخت ساختمانهای جدید باید به جاده دسترسی داشته باشد، اما نیازی به شبکه ندارد و میتوان آنها را بهطور آزادانه چرخاند. چوب مهمترین ماده اولیه در Manor Lords است و به شما این امکان را میدهد که تقریباً هر چیزی را در مراحل اولیه بسازید – چاهها، تأسیسات معدنی برای سنگ یا سنگ آهن، یک مزرعه با مزارع، آسیاب و نانوایی برای تهیه نان.
برای هر محل کار باید یک یا چند خانواده اختصاص داده شود و ساکنان غیرثابت نیز به پروژههای ساخت و ساز جدید میپردازند – بنابراین همچنان به آنها نیاز است.
با این حال، ساخت و ساز عجولانه و بیملاحظه میتواند به سرعت خطرناک شود. Manor Lords همیشه نیازمند تفکر و اقدام با پیشبینی است. این نیاز واقعگرایانه و معمولاً بسیار شهودی، یک نقطه قوت بزرگ در این بازی ساختوساز است.
بهعنوان مثال، یک چاه باید بر روی رگهای آبی ساخته شود تا بهطور مؤثر عمل کند. و همچنین، زمینهای غلات به زیرزمین حاصلخیز مناسبی نیاز دارند و باید گردش محصولات صورت گیرد، زیرا کشت مونوکلتورها میتواند خاک را تخلیه کند. و یک زمین بزرگ به تعداد مناسبی از خانوادهها نیاز دارد تا بهدرستی کاشته شود. اما احتیاط کنید: اگر خوشحالانه و بدون فکر فقط به افزایش جمعیت بپردازید، به تقاضای بیشتری برای غذا و چوب نیاز خواهید داشت. اگر خیلی سریع رشد کنید، ممکن است در زمستان بعدی زنده نمانید.
باید به دقت درباره محل ساختوساز فکر کرد. بهعنوان مثال، در مورد مزارع، باروری خاک نقش مهمی ایفا میکند.
آرزوهای بزرگ، مشکلات ارتباطی بزرگتر
بازی Manor Lords از ما بیش از فقط زیبایی ساختوساز میخواهد همچنین باید فکر و برنامهریزی کنیم که کدام مراحل بعدی منطقی است. آیا میتوانیم توسعه یابیم؟ چه صنایعی را خودمان میسازیم و چه چیزهایی را وارد میکنیم؟ و بهویژه: چه مواد اولیهای در چه زمانی و به چه مقدار نیاز است؟
مورد آخر بهویژه بسیار مهم است و متأسفانه یکی از ضعفهای عمده Manor Lords محسوب میشود. این بازی ساختوساز اغلب بهطرز معنیداری نتوانسته ارتباط برقرار کند. از همان ابتدا، با پیامهایی بمباران میشویم که انبارهای ما پر هستند یا اینکه ساختوساز جدیدی بهخاطر کمبود مواد اولیه زمانبر است.
در زمستان، تأمین غذا و چوب بسیار حیاتی است. زمانی که ساکنان بهطور مداوم نتوانند محلهای ذخیرهسازی پیدا کنند یا بهنوعی در مسیرها گیر کنند، واقعاً آزاردهنده است. اما واقعاً انبارها خالی هستند و مواد فراوان است. گاهی اوقات، روستاییان بهسادگی در جابجایی دچار مشکل میشوند یا بسیار کند هستند و بازی با پیغام خطای آزاردهندهای پاسخ میدهد. برخی ساختمانها نمیتوانند بهصورت اولویتدار یا مستقیم تأمین شوند تنها میتوانیم سایر ساختمانها را متوقف کنیم و امیدوار باشیم که کارگران و مواد اولیه بهتدریج به آنجا برسند.
در نسخه کنونی بازی در شروع دسترسی زودهنگام، هیچ راهی برای دور زدن این مشکل وجود ندارد حتی بهترین زیرساختها نیز تنها بهطور محدودی کمک میکنند. ما گاوها را وارد میکنیم و نقاط مهار برای آنها میسازیم، مسیرها را کوتاه میکنیم و کارگران را بهطور مستقیم در انبارها مستقر میکنیم و با این حال، بازی همچنان شکایت میکند.
و چه واقعگرایی و چه غیرواقعگرایی، از نظر ما ساختمانها میتوانند بهطرز متفاوتتری طراحی شوند زیرا مثلاً tavern، مزرعه و مرکز تجارت تقریباً در واقعگرایی بصری مشابه به نظر میرسند، همیشه احساس میکنیم که در حال جستجوی سوزن در کاه هستیم و باید تمام ساختمانها را برای پیدا کردن مورد مورد نظر کلیک کنیم.
علاوه بر این، هرچه بازی پیشرفت میکند، ساکنان بیشتر دچار مشکل میشوند. تقریباً هر بار که سکونتگاه ما به بالاترین سطح میرسد، اوضاع واقعاً بهم میریزد: ناگهان نجاران نمیتوانند هیچ مواد اولیهای را در وسط جنگل پیدا کنند و حیوانات بهخوشی در کنار کمپ شکار میچرخند بدون اینکه تیری شلیک شود. ظاهراً ساکنان دیگر نمیدانند باید چه کار کنند.
این یک باگ بهویژه آزاردهنده است زیرا باعث میشود پیشرفت در نسخه دسترسی زودهنگام عملاً غیرممکن شود. چارهای جز شروع دوباره و امیدوار شدن به اینکه مردم قرونوسطایی بعدی بهتر عمل کنند، نداشتیم.
توسعه، دیپلماسی و جنگ
امیدواریم توسعهدهنده بهزودی این مشکلات اولیه را در دسترسی زودهنگام با همکاری جامعه حل کند. اما بهجز این کندی ناخواسته، دیدن رشد و شکوفایی سکونتگاه خود واقعاً لذتبخش است.
اگر منابع زیادی جمعآوری کنیم و از طریق تجارت ثروت ایجاد کنیم، میتوانیم ساختمانهای مسکونی خود را به سطح بعدی ارتقا دهیم که همچنین از نظر بصری مشهود است. در حال حاضر حداکثر سه سطح وجود دارد و اگر تعداد مناسبی از خانهها را به سطح بعدی ارتقا دهیم، این همچنین بر نفوذ و قدرت شهر ما تأثیر میگذارد.
با دسترسی به مواد اولیه مناسب، مانند غذا، چوب یا حتی مذهب و الکل، میتوانیم خانههای خود را بهطور مداوم بهبود دهیم. این امکان به ما اجازه میدهد فناوریهای جدید را پژوهش کنیم و دامداری یا تجارت ارزانتری را برقرار کنیم. کمی آزاردهنده است که نمیتوانیم در حال حاضر تمام شعبهها را بهطور کامل بهرهبرداری کنیم زیرا شهر ما به سرعت به حداکثر سطح میرسد. اما این پایان کار نیست، زیرا با نفوذ کافی و دیپلماسی هوشمندانه میتوانیم مناطق بیشتری را فتح کنیم و در آنجا مستقر شویم. و اگر این کافی نیست، خشونت هم ممکن است!
بسته به حالت بازی که انتخاب میکنیم، میتوانیم ارتشی در Manor Lords بسازیم و حتی آن را در نبردهای زمان واقعی فرماندهی کنیم – یا علیه کمپهای راهزنی که منابع ما را میدزدند، یا در جنگ مستقیم با شهری دیگر که ممکن است ادعاهای ما را به چالش بکشد یا قلمرو را تصاحب کند. در اینجا نیز، البته به سلاحها و نیروی کار کافی نیاز داریم! اگر در نبرد شکست بخوریم، ممکن است عواقب وخیمی برای جمعیت ما داشته باشد.
سکونتگاههای پیشرفته میتوانند منابع و ثروت را در ارتش سرمایهگذاری کنند که سپس میتوان از آن برای فتح مناطق جدید یا دفاع در برابر راهزنان استفاده کرد. همه چیز در زمان واقعی و تحت فرماندهی مستقیم شماست.
ساخت ارتش و فتح مناطق دیگر پایان بازی Manor Lords است، برای این کار در ساختمانهای مسکونی از سطح ۲ یا بالاتر، صنایع جدیدی مانند آهنگری یا خیاطی تأسیس میشود. این امر بهخودی خود انگیزه ایجاد میکند زیرا به مرور زمان منابع کمیاب میشوند و باید خیلی چیزها را وارد کنیم. بنابراین همیشه به دنبال مناطق جدید هستیم!
دسترسی زودهنگام در حال حاضر برای یک سال برنامهریزی شده است و عمدتاً برای جمعآوری بازخورد جامعه و همچنین بهبود و تعادل بیشتر است. اگر Manor Lords بتواند به سرعت مشکلات موجود را کنترل کند و در آرزوهایش دچار مشکل نشود، بهراستی یک رویا برای ساختوساز در قرونوسطی در پیش داریم.
نتیجهگیری
Manor Lords در حال حاضر یک بازی ساختوساز چالشبرانگیز با جزئیات عالی است. چه در حال توسعه مسیرهای تجاری، چه در حال کشت مزارع یا استخراج منابع، تفکر و پایداری همیشه مورد نیاز است. و سپس نیز بصریها! واقعاً سخت است که از Manor Lords خسته شوید. اما مشکلات ارتباطی، آموزشهای ناکافی و باگهای آزاردهنده همچنین لذت از این بازی استراتژیک را با فاکتور شلوغی دشوار میکند. بنابراین اگر میخواهید بهترین تجربه بازی ممکن را داشته باشید، شاید بهتر باشد چند ماه دیگر و پس از چند بهروزرسانی صبر کنید تا به انتشار نهایی برسید.
نظرات کاربران