بررسی کامل مرد عنکبوتی Marvel’s Spider-Man 2 | داستانی جذاب و گیمپلی پیشرفته
در بازی Marvel’s Spider-Man 2، استودیوی Insomniac با چالشی روبهرو است: ادامه دادن موفقیت دو بازی قبلی با هیجان و احساسات فراوان. گرچه این مشکل در ظاهر خوب به نظر میرسد، اما پرسش اصلی این است: پس از آن چه باید کرد؟ پاسخ استودیو این است که همه چیز را دو برابر کند؛ تعداد اسپایدرمنها، وسعت نقشه و شدت صحنههای اکشن. نتیجه، یک تجربه هیجانانگیز دیگر و یکی از بهترین داستانهای این مجموعه است. با این حال، شباهتهای بسیاری میان این بازی و نسخههای قبلی دیده میشود، به طوری که ممکن است حس کنید این دو اسپایدرمن به هم اشاره میکنند. مبارزات همچنان سرگرمکننده و جذاب هستند، اما تقریباً مشابه همان چیزهایی است که قبلاً تجربه کردهاید. نقشه بزرگتر شده، اما بیشتر فعالیتهای موجود در جهان باز آن همچنان به تحولی اساسی نیاز دارند. در کل، این بازی یک تجربه هیجانانگیز و مدرن است که در برخی نقاط تکراری و پیشبینیپذیر به نظر میرسد.
برای اطلاع سریع از کارت ها و کمبوهای جدید انواع ایردراپ ها و آموزش های اختصاصی عضو کانال تلگرام هوش فعال شوید برای عضویت در کانال تلگرام کلیک نمایید
مبارزات Spider-Man 2 با وجود اضافه شدن چند حرکت جدید، هنوز هم آشنا هستند دیگر مانند یک لباس نو نیستند، اما همچنان حس راحتی زیادی به بازیکن میدهند. ریتم دقیق جاخالیها، پارریهای جدید و حرکات پایانی آکروباتیک، همچنان لذتبخش است و دنبال کردن کمبوهای متوالی، حس هیجان مبارزات را به اوج میرساند. حرکات نرم و روان هستند و ضربات همچنان با قدرت بالایی انجام میشوند. ترکیب قدرت و ظرافت در مبارزات دیده میشود، جایی که دشمنان مانند عروسکها در هوا پرتاب میشوند و با ضربه به زمین میافتند، اما هرگز کشته نمیشوند و به نوعی دوباره به مبارزه بازمیگردند.
در این نسخه از بازی، نسبت به نسخههای قبلی تأکید کمتری بر مخفیکاری وجود دارد. برای کسانی که احساس میکردند مخفیکاری در بازیهای قبلی کمی ساده و تکراری است، این تغییر هیجانانگیز و جذاب خواهد بود. البته همچنان ماموریتهایی وجود دارند که مایلز یا پیتر باید بیصدا دشمنان را از پای درآورند، اما بازی بیشتر شما را به ورود به صحنههای اکشن تشویق میکند. ابزارهای جدید مانند “Web Grabber” که دشمنان را به هم میکوبد و سپس شوک الکتریکی مایلز به گروهی از دشمنان، تجربهای لذتبخش ایجاد میکند. پیتر نیز با کمک لباس سیمبیوت خود، که در تریلرها نشان داده شد، قدرتهای خشمگین و جدیدی به مبارزات اضافه میکند. این قدرتها یک بعد تازه به مبارزات اضافه کرده و حس قدرت فوقالعادهای به بازیکن میدهند. این رویکرد تهاجمی بازی بسیار پاداشدهنده است، چرا که تنها راه بهبود سلامتی از طریق پر کردن نوار تمرکز است؛ این نوار با وارد کردن ضربات دقیق و جاخالیها پر میشود، که باعث میشود ریتم مبارزات هیجانانگیز حفظ شود.
بازی Marvel’s Spider-Man 2 تنوع بیشتری در نوع دشمنان ارائه میدهد. استودیوی Insomniac در این نسخه با اضافه کردن دشمنان جدید، تجربهای متفاوتتر از نسخههای قبلی خلق کرده است. دیگر تنها با چند خلافکار معمولی و تکراری مبارزه نمیکنید. دشمنانی مانند واحدهای مسلح به شعلهافکن که شما را از فاصله دور هدف میگیرند، پهپادهای پرنده، و شکارچیانی که با شبکههای لیزری حرکات شما را محدود میکنند، چالشهای جدیدی ایجاد کردهاند. برخی از این دشمنان به نوع خاصی از تواناییها آسیبپذیر هستند، مانند حملات الکتریکی یا سیمبیوت، که این ویژگی لایهای سرگرمکننده به مبارزات اضافه میکند. اگرچه این نوآوریها انقلابی نیستند، اما به مبارزات عمق بیشتری بخشیده و شما را وادار میکنند استراتژیهای مختلفی به کار بگیرید و انتخاب کنید کدام توانایی یا کدام اسپایدرمن برای یک ماموریت خاص مناسبتر است.
مخفیکاری همچنان در بازی جایگاه خود را حفظ کرده، مخصوصاً زمانی که در نقش مایلز و با استفاده از قدرت نامرئی شدن او بهطور بیصدا دشمنان را از پای درمیآورید. ابزارهای جدیدی نیز به بازی اضافه شدهاند، مانند Web Line که به شما اجازه میدهد تارهای بلندی را در بالای سر دشمنان ایجاد کرده و از آنجا حمله کنید. این ویژگی به شما امکان میدهد محیط مبارزه را به نفع خودتان بازسازی کنید. اگرچه مبارزات مخفیکاری همچنان جذاب هستند، اما تفاوت چندانی با نسخههای قبلی ندارند و تکنیکهای آنها مشابه بازیهای پیشین است.
یکی دیگر از بازگشتهای قابل توجه، ماموریتهای MJ است که در این نسخه همچنان بهصورت بخشهای مخفیکاری و تیراندازی ساده در حالت سوم شخص طراحی شدهاند. اگرچه این بخشها به خوبی داستان را پیش میبرند، اما همچنان ساده و تکراری هستند و شاید بهتر بود این ماموریتها با شخصیت MJ به عنوان یک خبرنگار جستجوگر هماهنگتر و هیجانانگیزتر طراحی میشدند.
یکی از ویژگیهای برجسته بازی، Web Wings است که به شما امکان میدهد مانند بتمن در شهر پرواز کرده و سریعتر بین مناطق جابهجا شوید. اگرچه این ویژگی به تنهایی کافی نیست، اما به کمک جریانهای بادی که در سطح شهر وجود دارند، میتوانید سرعت و ارتفاع خود را بهتر کنترل کرده و مسافتهای طولانی را با سرعت بیشتری طی کنید.
داستان بازی همچنان با دقت و ظرافت بین لحظات شاد و هیجانانگیز و لحظات تأمل و تعمق در نوسان است. نویسندگان به جنبههای انسانی قهرمانان و شرورهای بازی توجه ویژهای داشتهاند و سعی کردهاند دلایل پشت هر عمل را بهخوبی روایت کنند. برای کسانی که داستانهای قبلی پیتر و مایلز را به خاطر ندارند، یک خلاصه کوتاه از ماجراهای گذشته آنها ارائه شده که کمک میکند داستان را بهتر درک کنند. اما باید توجه داشت که Spider-Man 2 بیشتر برای کسانی است که با داستانها و شخصیتهای نسخههای قبلی آشنا هستند.
بدون لو دادن جزئیات، داستان اصلی بازی حول محور Kraven the Hunter میچرخد، شکارچی برتری که نیویورک را به عنوان زمین شکار بعدی خود انتخاب کرده است و بزرگترین طعمهها را هدف قرار میدهد. این نقطه شروع عالی باعث شده است که دنیای قهرمانان و شرورهای نیویورک دچار آشفتگی شود و شما را درگیر یک داستان هیجانانگیز کند.
در Marvel’s Spider-Man 2، علاوه بر داستان اصلی، روایتهای کوچکتری نیز وجود دارند که هرچند ممکن است در مقایسه با هرجومرجهای عظیم شهر نیویورک کمتر مهم به نظر برسند، اما برای کسانی که در آن زندگی میکنند، حکم فروپاشی جهان را دارند. هر دو اسپایدرمن با مسائل شخصی و چالشهای زندگی روزمره مواجه میشوند؛ از روابط تیره تا فقدان عزیزان، موضوعاتی که به طور طبیعی همه انسانها با آنها دستوپنجه نرم میکنند، حتی اگر ابرقهرمان باشند. این روایتها با نگارشی قوی و بازیگریهای برجسته به تصویر کشیده شدهاند، به طوری که بهترین داستانپردازی در این مجموعه محسوب میشود. اگرچه در برخی لحظات ممکن است کمی احساسی به نظر برسد، اما همچنان توانسته طیف گستردهای از تمها را بدون از دست دادن انسجام و تغییر لحن به تصویر بکشد. یکی از مأموریتهای برجسته بازی که زیر نورهای پارک تفریحی Coney Island رخ میدهد، به خوبی جوهره داستان و تنشهای احساسی را به اوج میرساند.
داستان بازی بیشتر بر روی پیتر پارکر متمرکز است و رابطه او با MJ و بازگشت دوست قدیمیاش، هری آزبورن، به زندگی او را بررسی میکند. این تضادها و تردیدهای پیتر در کنار گذاشتن بخشهایی از گذشته و تصمیمگیری درباره آیندهاش، جذابیت خاصی به داستان بخشیده است. در برخی از مأموریتها که کنترل پیتر در زندگی روزمره به دست شماست، تأثیر بازی Uncharted به وضوح دیده میشود؛ هم از نظر تکنیکهای روایت داستان و هم از لحاظ سکانسهای اکشن. این لحظات، چه در لباس اسپایدرمن و چه در زندگی روزمره، با طنز خاص پیتر که بهخوبی توسط Yuri Lowenthal به تصویر کشیده شده، بسیار دلنشین هستند.
مایلز مورالز نیز فرصت کافی برای درخشش در این بازی دارد. او در پایان کمپین اصلی لحظات بسیار قویای را تجربه میکند. با این حال، برخی از جالبترین جنبههای شخصیت او، بهویژه کاوش در فرهنگ پورتوریکایی و آفریقایی-آمریکاییاش، در مأموریتهای جانبی برجسته شده است. در سطح ظاهری، این داستان یک ماجراجویی هیجانانگیز در دنیای ابرقهرمانان است که پر از شگفتیها و حضورهای ویژه است؛ اما در عمق آن، مفاهیم عمیقتری نهفته است.
Spider-Man 2، مانند بسیاری از داستانهای دیگر این شخصیت، به موضوعات نوجوانی و بلوغ میپردازد؛ دورانی که حتی برای عادیترین نوجوانان نیز پر از تردید و چالش است. ما مایلز را در نقطهای از زندگیاش دنبال میکنیم که با مشکلات خانوادگی، دوستیهایی که با چالشهای جدید روبرو میشوند و تصمیمات مهم زندگی مواجه است. ندجی جتر با اجرای قوی خود، تمام پیچیدگیهای احساسی این شخصیت را بهخوبی نشان میدهد و همچنان به عنوان یک اسپایدرمن جوان که در حال رشد است، میدرخشد.
برای پیتر، این موضوعات بیشتر به صورت فیزیکی نمایان میشوند. او در حالی که سالهای نوجوانی خود را پشت سر گذاشته، اکنون با قدرتهای جدید سیمبیوت و تغییرات بدنی ناشی از آن دستوپنجه نرم میکند. این تغییرات فیزیکی نمادی از چالشهای روانیای هستند که هر دو اسپایدرمن با آن مواجهاند. ونوم، همچون شبحی از غم و اندوه، بر سر پیتر و مایلز سایه افکنده و آنها را در تاریکی فرو میبرد. داستان بازی بهخوبی به این مسائل روانی میپردازد و نشان میدهد که چگونه عدم رسیدگی به این مشکلات میتواند باعث شود شیاطین درونی ما بر ما غلبه کنند و حتی افرادی که دوستشان داریم را درگیر این درد و خشم کنند.
در بازی Marvel’s Spider-Man 2، دشمنان نقش حیاتی در جذابیت و تکامل داستان ایفا میکنند و بازی بدون حضور آنها کامل نخواهد بود. مجموعه دشمنان اسپایدرمن تقریباً بیهمتاست. علاوه بر ونوم، کراون و لیزارد که در تریلرها به نمایش درآمدهاند، استودیوی Insomniac با غافلگیریهای بیشتری مخاطبان را شگفتزده میکند. این بازی با یک آغاز انفجاری و پر از آدرنالین شما را به دنیای خود میکشد و همزمان مقیاسی را به نمایش میگذارد که در مجموعههای قبلی دیده نشده است. این آغاز جذاب، هم مهارتهای شما در مبارزه را میآزماید و هم ترفندهای جدیدی را ارائه میکند. همچنین، خط داستانی جدیدی برای دشمنان فرعی معرفی میشود که هرچند از نظر گیمپلی نوآوری خاصی ندارند، اما بخشهای ارزشمندی به داستان بازی اضافه میکنند. این مأموریتهای جانبی به شخصیتپردازی عمیقتر دشمنان میپردازند و آنها را از باسفایتهای ساده به شخصیتهای پیچیدهتر تبدیل میکنند.
یکی از پیشرفتهای مهم بازی در مقایسه با نسخههای قبلی، بهبود قابل توجه در مبارزات با رئیسها است. برخلاف بازیهای قبلی که به دلیل تمرکز زیاد بر دکمهزنیهای سریع (quicktime events) جذابیت کمتری داشتند، در این نسخه مبارزات با رئیسها به سطح بالاتری ارتقا یافتهاند. این نبردها پر از هیجان هستند و نیاز به استفاده از تمام مهارتهای شما دارند. مدیریت دوجها و پریها، بهعلاوه بهرهبرداری از ابزارهای محیطی، کلید موفقیت در این مبارزات است. با اینکه تا رسیدن به این مبارزات باید کمی صبر کنید، اما زمانی که به آنها میرسید، تجربهای فوقالعاده را خواهید داشت.
در یک سوم پایانی کمپین، بازی به نوعی به حالت «حمله به رئیسها» تبدیل میشود و از شما میخواهد تا به دفعات زیادی دکمههای کنترل را فشار دهید. این بخش از بازی، جایی است که هیجانها به اوج خود میرسند و با عمق احساسی و داستانی غنیای که دارد، به پایان قدرتمندی دست مییابد.
داستان اصلی بازی حدود ۱۸ ساعت طول میکشد تا به پایان برسد، و برای دستیابی به پلاتینیوم و کامل کردن ۱۰۰٪ بازی، حدود ۲۷ ساعت زمان نیاز دارید. هرچند نیازی نیست همه مأموریتهای جانبی را انجام دهید، اما این فعالیتها یادآور این نکته هستند که کمیت همیشه به معنای کیفیت نیست. باوجود جاهطلبیهای بالای داستان، بازی همچنان در برخی از جنبههای طراحی مأموریتهای جانبی، از رویکرد سنتی بازیهای جهانباز پیروی میکند.
یکی از بهبودهای خوشایند بازی، برجستهسازی فعالیتهای جانبی با فشار دادن استیک راست است. این ویژگی به شما امکان میدهد تا به جای جستوجو در نقشه، فعالیتها را مستقیماً از طریق محیط تشخیص دهید. این ویژگی باعث غوطهوری بیشتر و کاهش نیاز به بازبینی مکرر نقشه میشود.
اما همچنان بازی در بخش مأموریتهای جانبی از نوآوری عقب مانده است. فعالیتهای جانبی استاندارد جهانباز مانند کلکسیونها، فرصتهای عکاسی و جنایات خیابانی همچنان حضور دارند و با وجود برخی ویژگیهای جالب، به ندرت هیجانانگیز میشوند. دشمنان متنوعتر در این نسخه باعث میشوند که این فعالیتها دیرتر خستهکننده شوند، اما همچنان برخی از مأموریتهای جانبی، مانند گرفتن عکس از چند کاسپلیکن، در مقایسه با مأموریتهای حیاتی نجات، بیاهمیت به نظر میرسند.
با این حال، مأموریتهای جانبی جالب و سریع مانند کمک به یک دانشآموز برای دعوت از فرد مورد علاقهاش یا نجات ماسکات مدرسه، جذابیتهایی به دنیای بازی اضافه میکنند. همچنین، چندین مأموریت جانبی پیچیدهتر نیز وجود دارند که به داستان اصلی مرتبط هستند و به آن غنا میبخشند. از جمله مأموریت The Flame که با کمک به نیروهای آتشنشانی شروع میشود و به یک داستان پیچیده و مرموز تبدیل میشود، این مأموریتها مانند یک کمیک کوتاه هستند که به جذابیت و عمق بازی افزودهاند.
پاداشهایی که برای تکمیل فعالیتهای جانبی در Marvel’s Spider-Man 2 دریافت میکنید، تنوع بالایی دارند. برخی از آنها پیشنمایشهایی هیجانانگیز از داستانهای آینده را ارائه میدهند، در حالی که برخی دیگر قطعات تکنولوژی برای ارتقای قابلیتها به شما میدهند. با این حال، بسیاری از این فعالیتها تکراری و سادهاند، به طوری که گاهی از خود میپرسید آیا تلاش برای این پاداشهای کوچک ارزش زحمتی که میکشید را دارد یا خیر.
این فعالیتها به مبارزه با جنایت در نیویورک کمک میکنند، شهری که اکنون دو برابر بزرگتر شده و شامل محلههای مسکونی کوئینز و بروکلین است. ۱۴ منطقه منحصر به فرد در بازی وجود دارد که هرکدام اهداف مخصوص به خود را دارند. قبل از اینکه بتوانید از قابلیت سفر سریع استفاده کنید، باید این اهداف را تکمیل کنید. گرچه این قابلیت در دسترس است، اما تاب خوردن در شهر و پرواز با استفاده از تونلهای بادی آنقدر لذتبخش است که به ندرت از سفر سریع استفاده میکنید.
در کنار گیمپلی جذاب، لباسهای اسپایدرمن نیز تنوع زیادی دارند و هرکدام با طرحهای رنگارنگ و متنوع برای طرفداران از نسلهای مختلف عرضه شدهاند. این لباسها اکنون تنها جنبه زیبایی دارند و میتوانید مهارتها و تواناییهایتان را بدون توجه به لباس انتخابیتان تعیین کنید.
همچنین، موسیقی بازی همچنان از نقاط قوت استودیوی Insomniac است. هر اسپایدرمن موسیقی مخصوص به خود را دارد و یکی از قطعات برجسته، تم کریون است که به یادآور مارش جنگی اوروک-های اثر هاوارد شور در فیلم ارباب حلقهها است. این موسیقی به خوبی با دنیای بازی هماهنگ است و تجربه گیمپلی را حتی در حالت اجرایی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه لذتبخشتر میکند.
از لحاظ فنی، Marvel’s Spider-Man 2 یک شاهکار است. زمانهای بارگذاری لحظهای، امکان سفر سریع و نورپردازیهای بینقص، همراه با بازتابهای دقیق، همهچیز در جای خود قرار دارد. با اینکه گاهی NPCها در جایی گیر میکنند که نباید باشند، اما بازی به شکلی پایدار و روان اجرا میشود.
نتیجهگیری
Marvel’s Spider-Man 2، به عنوان دنبالهای در یک سری شگفتانگیز، هم نقاط قوت و هم چالشهایی دارد. داستان دو اسپایدرمن، تجربهای لذتبخش و کامل برای طرفداران اسپایدرمن فراهم میکند، با طنز و مضامین سنگینتر که به خوبی با یکدیگر ترکیب شدهاند. گیمپلی مبارزات و تاب خوردن در شهر نیز بهبود یافته، اما طراحی دنیای باز نیویورک با وجود بزرگتر شدن، همچنان تکراری و خستهکننده به نظر میرسد. با این وجود، این بازی تجربهای هیجانانگیز از قدرتهای ابرقهرمانی ارائه میکند و بازیکن را کاملاً در دنیای اسپایدرمن غوطهور میسازد.
نظرات کاربران