بررسی بازی Resident Evil 4 برای ایکس باکس xbox Series X
بررسی بازی Resident Evil 4 برای ایکس باکس xbox Series X
با توجه به بازسازیهای باکیفیت Resident Evil 2 و 3 که در سالهای 2019 و 2020 منتشر شدند، میتوانستیم مطمئن باشیم که Capcom کار مشابهی را برای بازسازی Resident Evil 4 انجام خواهد داد. با این حال، وقتی دکمه شروع این بازسازی 2023 از بازی افسانهای 2005 را فشار دادم، آماده نبودم که چقدر به شدت مرا شوکه کند و برای 16 ساعت در حالت تنش و هیجان مداوم قرار دهد. این کمپین کاملاً احیا شده، تقریباً از هر نظر نسخه اصلی را شکست میدهد. محیط روستایی اسپانیا بسیار خطرناکتر است، سرعت بازی تا حدی افزایش یافته که تقریباً هیچ دقیقهای تلف نمیشود و کنترلها بهروز شدهاند تا مکانیک تیراندازی پویای آن بتواند درخشش بیشتری داشته باشد. 18 سال است که منتظر بازیای هستم که بتواند همانند Resident Evil 4 مرا هیجانزده کند؛ به نظر میرسد تمام این مدت فقط منتظر Resident Evil 4 دیگری بودهام.
Resident Evil 4 اصلی یک قسمت برجسته در سری ترسناک بقا و ماندگار Capcom است که برای بسیاری نیازی به معرفی ندارد. با این حال، با توجه به اینکه در زمانی منتشر شد که فکر میکردیم قسمت III آخرین فیلم جنگ ستارگان خواهد بود و آیفونها هنوز وجود نداشت، باید کمی زمینه را برای آن فراهم کنم. در آن زمان، تغییر Resident Evil از دیدگاههای دوربین ثابت سنتی سری به یک دیدگاه از بالای شانه، که ما را به خونریزی نزدیکتر کرد و بر رفلکسها و هدفگیری دقیق تأکید کرد، بسیار مهم بود. در نتیجه، Resident Evil 4 یک حماسه ترسناک اکشن بینظیر بود. تأثیر آن در بسیاری از کلاسیکهای دیگر شخص سوم مانند Gears of War، Dead Space و The Last of Us احساس شده است و اکنون DNA اصلی آن استخراج، سنتز و به یک میزبان بازی پیشرفته تزریق شده است و آن را به یک هیولای جدید و تهدیدآمیز تبدیل کرده است که تماشای آن نفسگیر و مواجهه با آن بسیار ترسناک است.
برای اطلاع سریع از کارت ها و کمبوهای جدید انواع ایردراپ ها و آموزش های اختصاصی عضو کانال تلگرام هوش فعال شوید برای عضویت در کانال تلگرام کلیک نمایید
بازگشت به نسخه های قبلی Resident Evil 4
در آمادهسازی برای این بررسی، برای اولین بار در سالها به بازی اصلی بازگشتم و از اینکه چقدر این بازسازی ضروری بود شوکه شدم. حرکت شخصیت اصلی، لیون کندی، به طرز مسخره ای محدود بود؛ او با مشکل حرکت میکند انگار که شلوار جین قدیمی و تنگ پوشیده است که از دوران آکادمی پلیس برایش تنگ شده است و هر زمان که اسلحه خود را بیرون میآورد، بیحرکت میشود، انگار که در همان زمان قادر به کنترل مستقل دستها و پاهای خود نیست. از نظر استانداردهای مدرن، این مسخره است و قطعاً بسیاری از افراد جدید را قبل از اینکه بتوانند بفهمند چرا این بازی بسیار مورد احترام است، دلسرد خواهد کرد.
خوشبختانه، آن روزها گذشته است. این بازسازی Resident Evil 4، مشابه Metroid Prime Remastered اخیر، همانند یک بازی 2023 عمل میکند. امکانات رفاهی مانند حرکت و هدفگیری همزمان با دو استیک به این معنی است که میتوانید با احتیاط عقبنشینی کنید در حالی که همچنان اسلحه خود را روی انبوه پیشرو نشانه گرفتهاید، یا بدون اینکه چشمتان را از لوله تفنگ بردارید، از مسیر یک تیر کمان دور شوید. این آزادی حرکت جدید شما را بهتر مجهز میکند تا واقعاً بیشترین استفاده را از اثرات آسیبرسان منطقهای بسیار رضایتبخش داشته باشید؛ زانوها را منفجر کنید تا دشمن را در معرض یک پایاندهنده نزدیک به مبارزه قرار دهید، چوبهای دینامیت را در دست مهاجمان قبل از اینکه فرصت پرتاب آنها را داشته باشند منفجر کنید یا به سادگی در برخی از سرکوبهای خونینترین تاریخ تفنگهای ساچمهای در بازیهای ویدیویی لذت ببرید.
اگر نسخه اصلی را بازی نکرده باشید، هیچکدام از اینها شما را شوکه نخواهد کرد، اما به من اعتماد کنید، این برای کسانی که برای دور دوم بازگشتهاند، یک موضوع بزرگ است، لبههای ناهموار تعدادی از تعاملات دیگر نیز صیقل داده شده است، مانند اینکه چگونه جعبهها و بشکهها میتوانند با فشار یک دکمه به سرعت خرد شوند، بهجای اینکه مجبور باشید بهطور دست و پا چلفتی یک ضربه چاقو را تنظیم کنید، این باعث میشود که در گرماگرم نبرد بسیار سریعتر بتوانید برای مهمات و آیتمهای سلامتی جستجو کنید. تعویض سلاح اکنون با فشار یک دکمه روی D-pad بهطور آنی انجام میشود، بهجای اینکه مجبور باشید برای ورود و خروج از صفحه موجودی، مکث کنید و چاقوی رزمی لیون همچنین میتواند برای دفع حملات دشمنان یا پایان دادن سریع به دشمنان گیجشده استفاده شود، یا برای کشتن بیصدا دشمنان پس از اینکه با توانایی جدید خود برای خم شدن به آنها نزدیک شده است. (حتماً آن شلوارهای جین گشادتر هستند).
با این حال، نکته مهم این است که این تنظیم کنترل بازسازیشده، مبارزه را بدون هیچگونه کاهش چالش هنگام بازی در حالت Hardcore توصیهشده برای بازیکنان قدیمی، لذتبخشتر میکند. حالتهای استاندارد و آسان برای کسانی که میخواهند بازی سادهتری داشته باشند، گنجانده شده است. مزایای اضافی چاقو با این واقعیت متعادل میشود که با هر استفاده آسیب میبیند، بنابراین فقط میتوانید بهطور محدود به آن تکیه کنید – در غیر این صورت مانند یک شمشیر کوچک استاد خواهد شکست و باید قبل از اینکه بتوانید سر زدن را از سر بگیرید، توسط یک تاجر تعمیر شود.
صرف نظر از اینکه کدام سطح سختی را انتخاب کنید، یکی از نقاط قوت اصلی Resident Evil 4 این است که انواع دشمنان دائماً جابهجا میشوند تا هرگز نتوانید به یک استراتژی یکسایز-برای-همه عادت کنید. درست زمانی که بهراحتی میتوانید شلیک به سر انجام دهید، آنها شروع به پوشیدن کلاه ایمنی میکنند تا شما را مجبور به هدفگیری پاهای آنها کنند. سپس، وقتی زانوهای بیشتری را شکستهاید، آنها شروع میکنند با شاخههای سهمگین و مرگبار که از شانههای آنها بیرون میآیند، دوباره به زندگی بازگردند. سپس، وقتی متوجه شدید که چگونه این جهشهای ترسناک را بهطور مؤثری از بین ببرید، با یک وان به ظاهر غیرقابلتوقف از سوخت کابوس روبرو میشوید که میتواند هر قسمت جدا شده بدن را مانند یک T-1000 که توسط Clive Barker دستکاری شده است، بازسازی کند. Resident Evil 4 به شما تعداد در حال افزایش اسلحه میدهد که همه آنها احساس خوبی برای استفاده دارند، از تفنگهای نیمهخودکار گرفته تا پرتابگرهای موشک و ماگنومهای بسیار قدرتمند، و تمام تلاش خود را میکند تا اطمینان حاصل کند که پس از هر تیراندازی دیوانهوار، خیلی کم چیزی در محفظه باقی میگذارید.
من همچنین عاشق این هستم که چگونه ماهیت لمسی تقریباً هر عنصر در محیط اطراف شما میتواند بهعنوان یک مزیت تاکتیکی استفاده شود، مشروط بر اینکه بتوانید بهسرعت فکر کنید. حملات اره برقی از دکتر سالوادور ترسناک و کلاهدار کیسهای به اندازه هر دشمن دیگری در نزدیکی برای لیون کشنده است، بنابراین فریب دادن او برای حمله به شما و سپس هدایت او به سمت جمعی از خدمتکاران خودش یک راه عالی برای نازک کردن گله است. در همین حال، چراغهای نفتی آویزان میتوانند شلیک شوند و روی یک جمعیت عصبانی پرتاب شوند تا همه آنها را آتش بزنند، اما همچنین میتوانند برای آتش زدن حیوانات بیچاره مانند گاوها استفاده شوند که با کنترل از دست رفته خواهند خشمگین شد و همه را در مسیر خود میسوزانند. وقتی مهمات همیشه کمیاب است، استفاده از یک تکه گوشت گاو شعلهور برای انجام کارهای کثیف شما هم عملی و هم بسیار سرگرمکننده است.
بسیاری از شما زیر 30 سال ممکن است هیچ سرنخی نداشته باشید که Resident Evil 4 درباره چیست، شاید بهترین توصیف آن سوار شدن بر یک ترن هوایی باشد که از ریلها خارج شده و از میان ردیفی از خانههای شبح زده دیدنی سقوط میکند. آنچه بهعنوان یک ماموریت نجات نسبتاً ساده شروع میشود، با فرستادن لیون به یک دهکده کوچک اسپانیایی در جستجوی دختر گمشده رئیسجمهور آمریکا، اشلی، بهسرعت به یک سری مبارزه قلبخونکننده علیه هیولاهای غولپیکر دریایی و غولهای برجمانند، دفاعهای ناامیدکننده در برابر انبوههای دیوانه در کابینهای تختهشده، حملات عجیب و غریب به یک قلعه سنگربندی شده، بخشهای پنهانی در آزمایشگاههای سایه دار، تعقیبهای انفجاری واگنهای معدن و برخوردهای بیشمار با برخی از هیولاهای واقعاً منحرف آلوده به انگل جهشیافته Las Plagas تبدیل میشود که همه اینها با موتور RE Capcom (که همچنین دو بازسازی آخر را تقویت کرد) بهطور مداوم باورنکردنی به نظر میرسند. یکسوم نهایی معروفاً شل و ول RE4 اصلی بهطور قابلتوجهی تقویت شده است و همه اینها به سمت یک مبارزه نهایی بهبود یافته و واقعاً حاکم پیش میرود که تمام مهارت و ذخایر مهمات من را برای سرنگونی آن گرفت.
بههمان اندازه که محیطها و دشمنان بازسازیشده آن اهمیت دارند، طراحی صدا نیز باعث ایجاد اضطراب میشود. نمیتوان بیش از حد تأکید کرد که صداهای Resident Evil 4 چقدر در ایجاد یک حس واقعی ترس مؤثر هستند. چه زمزمه دیوانهوار کشاورزان آلوده به انگل آن هنگام ورود به یک منطقه جدید باشد، چه غرغر گرگها هنگام عبور از میان برگها در اطراف شما در هزارتوی پرچین قلعه، یا غرش گلوصراخ یک موتور اره برقی که در فاصله دور بیکار است، فقط گوش دادن به همه اینها بهطور معمول باعث میشد که من با انتظار برای هر رویارویی با دشمن به لبه صندلی خود نزدیک شوم، بنابراین وقتی کشتار شروع میشد و تنش افزایش مییافت، تقریباً هیچ چیزی برای چسبیدن به آن نداشتم.
در هر مرحله از سفر، پیشرفتهایی وجود دارد، هم بزرگ و هم کوچک. نبرد چاقو با ماژور کراوزر، که در نسخه اصلی مبتنی بر رویدادهای زمانبندی سریع بود، به یک ترکیب جذاب از دفع و ضدحمله تبدیل شده است، در حالی که ناامیدی از همراهی اشلی در بخشهای خاص بهطور قابلتوجهی با حذف نوار سلامتی او کاهش یافته است تا نیازی به هدر دادن گیاهان سبز ارزشمند برای درمان او نداشته باشید و هوش او بهبود یافته است تا کمتر مستعد لغزش احمقانه به دست جمعیت خونخوار باشد. در جاهای دیگر، تغییرات ساختاری قابلتوجهی وجود داشته است که باعث میشود محیط منسجمتر احساس شود. بهعنوان مثال، در بازی اصلی، منطقه دریاچه عمدتاً بهعنوان پسزمینه یک مبارزه با رئیس عمل میکرد، اما اکنون میتوانید با قایق دریاچه و اطراف آن را بهطورکامل کاوش کنید، در ورودیهای مختلف پهلو بگیرید تا کابینها و غارها را برای پازلهای اضافی، گنجهای ارزشمند و وحشتهای پنهان در کمین جستجو کنید.
در واقع، با وجود اینکه چندین بار نسخه اصلی را بازی کرده بودم، بهنظر میرسید که همچنان چیزی وجود داشت که در هر گوشهای مرا غافلگیر میکرد و سرعت پیشرفت لیون هرگز در نوع قدم زدن داستانگونهای که در بسیاری از ماجراهای بزرگ تکنفره با بودجه بزرگ رایج شده است، گرفتار نمیشود. با احترام کامل به عناوینی مانند The Last of Us و God of War Ragnarok – که هر کدام به روش خود عالی هستند – Resident Evil 4 زمانی برای گفتگوهای عمیق و معنادار ندارد. مدل موی شیک لیون ممکن است فریاد دهه نود را بزند، اما نگرش قاطع او کاملاً یک قهرمان اکشن دهه هشتاد است و مهم نیست که چقدر مجبور بودم انتخاب در حال گسترش اسلحهها و مهمات را برای جا دادن در کیف موجودی خود جابهجا کنم، او همیشه بهنظر میرسید که فضای زیادی برای یک خط تکخطی چشمکزن برای بیرون کشیدن پس از یک دنباله کاملاً دیوانهوار اکشن قبل از لغزش یک کلیپ جدید به تفنگ نیمهخودکار خود و دویدن مستقیم به سمت بعدی داشته باشد.
وقتی نیاز به استراحت دارید، تاجر مرموز بازمیگردد تا لیون را با مجموعه ای از دستگاههای خطرناک مانند یک شکل عجیب و غریب از Q Branch، همراه با دستور العملهای جدید که به شما امکان میدهد انواع مهمات دقیقی را که میخواهید در دنیای بیرون بسازید، بهجای اینکه به قطرات تصادفی تکیه کنید، پر کند. او همچنین پاداشهای ماموریتهای فرعی اختیاری که در سراسر کمپین اضافه شدهاند، مانند شلیک به مدالهای آبی پنهان یا ردیابی یک تخم مرغ طلایی کمیاب، را پرداخت میکند که ثابت شد سرگرمیهای کوچکی دور از مسیر اصلی خونین داستان هستند. این جوایز با سنگهای قیمتی اسپینل پرداخت میشوند که میتوان آنها را با اقلام و ارتقاء منحصر به فرد خارج از موجودی استاندارد کالاهای او معامله کرد، بنابراین اگرچه در ابتدا از دیدن برداشته شدن دید قرمز نمادین از تفنگ شروع لیون ناراحت شدم، اما فقط چند ماموریت کوتاه طول کشید تا بتوانم یکی بخرم و با رضایت آن را خودم نصب کنم.
یک چیز خاص که من در مورد تاجر بازسازی قدردانی میکنم این است که او در مورد ارزش معاوضه سلاحهای شما بسیار سخاوتمندتر است. در نسخه اصلی، هرگز منطقی نبود که خیلی زود در ارتقای تفنگ پایه و شاتگان سرمایهگذاری کنید، فقط برای اینکه ارزش آنها بهطور چشمگیری کاهش یابد وقتی زمان ارتقا به برخی از تفنگهای قویتر فرا میرسد. با این حال، در بازسازی، شما تقریباً تمام ارزش هر سلاح به همراه هزینه هر ارتقایی که به آن اضافه کردهاید، بازپرداخت میشوید، بنابراین میتوانید اسلحههای مورد علاقه خود را دوباره مشخص کنید و آنها را به سمت فرمهای بهینه خود تقویت کنید بدون اینکه جریمه بزرگی به کیف پول پستاهای اسپانیایی خود وارد کنید.
تاجر همچنین در اولین برخورد شما به شما دسترسی به سلاح پرتاب بولت جدید میدهد و بولتهای قابل استفاده آن در ساعات اولیه داستان مفید هستند، زمانی که هنوز در حال پیدا کردن راه خود برای مدیریت ذخایر مهمات و منابع ساخت هستید. با این حال، با وجود قیمتهای سخاوتمندانه و کالاهای شگفتانگیزش، نتوانستم جلوی احساس کمی کمبود پس از هر معامله را بگیرم؛ گفتگوی دوباره ضبط شده او با همان نوع جذابیت احمقانهای که نسخه اصلی داشت ارائه نمیشود. با این حال، در طرح کلی چیزها، این نشاندهنده کیفیت کلی این بازسازی است که تنها نقطه ضعف جزئی که میتوانم به آن بدهم، فروشنده بازار سیاه کمی بیروحتر است – و اگر این اولین باری است که آن را بازی میکنید، اصلاً شما را آزار نخواهد داد.
همچنین جای تأسف است که حالت The Mercenaries در زمان عرضه گنجانده نشده است، اگرچه دانستن اینکه در آینده بهعنوان بخشی از یک بهروزرسانی رایگان عرضه خواهد شد، اطمینانبخش است و من بسیار مشتاق هستم که چالشهای حمله زمانی دیوانهوار آن را با مزایای مجموعه حرکات انعطافپذیرتر لیون برطرف کنم. در همین حال، یک حالت New Game+ و یک لیست طولانی از چالشهای درون بازی برای تکمیل به منظور باز کردن سلاحهای اضافی، لباسها و هنر مفهومی وجود دارد، اگرچه بهنظر میرسد که حالتهای اضافی Assignment Ada و Separate Ways که در نسخههای قدیمی Resident Evil 4 وجود داشتند، یا حذف شدهاند یا احتمالاً برای DLC ذخیره شدهاند. از دست دادن آنها چندان مهم نیست زیرا برای من شخصاً هرگز به اندازه The Mercenaries جذاب نبودند، اما وقتی یک کمپین بهطور مداوم اینقدر شگفتانگیز باشد، سخت است که کمی بیشتر حریص نشوید.
نتیجه
چه طرفدار نسخه اصلی باشید یا یک فرد جدید با اشتیاق برای برخی از ترسهای پر از اکشن با بالاترین کیفیت، Resident Evil 4 مانند یک اسپانیایی آلوده به انگل است، کاملاً بدون فکر. مبارزه آن بدون اصطکاک است اما به لطف گروه خشن موجوداتش، هیچ کمتر استرسزا نیست، داستان آن بهسرعت از میان مجموعهای از صحنههای اکشن که از نظر ساختار متنوع هستند اما بهطور یکنواخت در شدت ثابت هستند، عبور میکند و دنیای آن غنی از جزئیات و پر از شگفتیهای سرگرمکننده و اغلب غرغر است. پیشرفتهای آن نسبت به نسخه اصلی بسیار زیاد است، از تغییرات ساده کیفیت زندگی گرفته تا مکانیکهای مبارزه با رئیس کاملاً بازسازی شده، و بهجز شخصیت ناامیدکننده کاهشیافته تاجر، تیم Capcom بهسختی اشتباهی مرتکب شده است. چه چیزی میخری؟ تنها ماجرای هیجانانگیزترین Resident Evil از همیشه است که بازسازی، تصفیه و تا حد کامل پتانسیل عظیم خود محقق شده است. انتخاب عاقلانهای است، رفیق.
نظرات کاربران