بررسی کامل بازی Returnal در PS5 | تجربهای هیجانانگیز در دنیای روگلایک با چالشهای طولانی و سلاحهای متنوع
بازی Returnal با اکشن سریع و بیوقفه، نمایش خیرهکنندهای از هزاران گلوله در اشکال و اندازههای مختلف و جلوههای ذرهای خارقالعاده، تجربهای منحصربهفرد ارائه میدهد. این بازی که بهطور انحصاری برای PS5 طراحی شده است، نه تنها گیمپلی تیراندازی در سبک سوم شخص را به بهترین نحو ارائه میدهد، بلکه حس کاوش و کشف عمیقی را با خود به همراه دارد که یادآور عناوینی مانند Dead Space یا Metroid Prime است. در Returnal، بازیکنان با کاوش در دنیای ناشناخته و اسرارآمیز بازی، در داستانی جذاب غوطهور میشوند که با هر بار تکرار و پیشرفت، تجربهای تازه به ارمغان میآورد.
داستان بازی Returnal| کاوش در دنیای تکرارشونده
Returnal روایت داستان سلین واسوس را پس از سقوط در سیارهای بیگانه به نام آتروپوس آغاز میکند. او در جستجوی سیگنالی مرموز، با جهانی پر از رمز و راز و وقایع عجیب و تکراری روبرو میشود که بازیکن را در یک چرخه بیپایان از زندگی و مرگ قرار میدهد. این مفهوم حلقه زمانی، داستانی منحصربهفرد در سبک روگلایک ایجاد میکند و سلین به عنوان شخصیت اصلی داستان، با نسخههای پیشین خود مواجه میشود که در قالب لاگهای صوتی به جای ماندهاند و رازهایی از گذشتهاش را آشکار میکنند. هوسمارک (Housemarque) با الهام از عناوینی همچون PT، لحظاتی خاص و دلهرهآور به بازی افزوده که در آن سلین با خاطرات و کابوسهای خود مواجه میشود.
برای اطلاع سریع از کارت ها و کمبوهای جدید انواع ایردراپ ها و آموزش های اختصاصی عضو کانال تلگرام هوش فعال شوید برای عضویت در کانال تلگرام کلیک نمایید
گیمپلی تیراندازی و مبارزات هیجانانگیز
اگرچه تمرکز بر داستان، شاید در این سبک بازیها غیرمنتظره باشد، اما گیمپلی سریع و پاسخگوی Returnal به امضای ویژه هوسمارک تبدیل شده است. بازی با بهرهگیری از سبک تیراندازی بولتهل، ویژگیهای جذابی مانند داشهای جهتی (Dash) که بازیکن را برای لحظاتی آسیبناپذیر میکند و حملات حریفان که بازیکن باید از آنها دوری کند، ارائه میدهد. بازیکنان با طیف گستردهای از دشمنان روبرو میشوند که هر کدام سبک مبارزه خاص خود را دارند و یادگیری رفتارهای آنها یکی از مهارتهای اساسی در بازی است. این ویژگیها باعث میشود که گیمپلی بازی هرگز خستهکننده نشود و هر دور بازی تجربهای تازه باشد.
سیستم آدرنالین و پاداش بازی | پاداش برای مهارت و تصمیمات هوشمندانه
یکی از مکانیکهای جذاب Returnal، سیستم آدرنالین است که با از بین بردن دشمنان به مرور افزایش یافته و به بازیکن تا پنج سطح تقویتهای مختلف میدهد. این تقویتها با یک ضربه از بین میروند، بنابراین بازیکن تشویق میشود تا بهطور ماهرانه از ضربهها دوری کند. همچنین، جمعآوری آیتمهای سلامتی در زمانی که سلامتی در حد بالاست، باعث افزایش ظرفیت سلامتی میشود. این سیستمها نشان میدهند که بازی Returnal نه تنها سخت است، بلکه بازیکن را به تصمیمگیریهای هوشمندانه و استفاده بهینه از مهارتهایش تشویق میکند.
انتخابهای ریسک و پاداش | چالشهای متفاوت در هر دور
در Returnal، بسیاری از آیتمها و صندوقها دارای وضعیت مضر هستند و ممکن است به بازیکن با یک ضعف جدید (Debuff) همراه شوند که برای رفع آنها نیاز به انجام شرایط خاصی، مانند شکست تعداد مشخصی از دشمنان، است. همچنین، انگلها (Parasites) ویژگیهایی مثبت و منفی به بازیکن میدهند که تنها از طریق آیتمهای نادر قابل حذفاند. این مکانیکهای ریسک و پاداش به بازیکن این امکان را میدهند تا هر دور از بازی را به شکلی متفاوت و هیجانانگیز تجربه کند و با تصمیمات سریع خود به مبارزات بپردازد.
بررسی سلاحهای متنوع در بازی Returnal |خلاقیت در طراحی و تنوع در استفاده
یکی از نقاط قوت بازی Returnal تنوع و جذابیت ده سلاح موجود در بازی است. هرچند که برخی از این سلاحها به صورت معمولی در بازیهای تیراندازی وجود دارند، اما تعدادی از آنها طراحی بسیار خلاقانهای دارند. به عنوان مثال، سلاحی وجود دارد که هرگز نیازی به بارگذاری مجدد ندارد، اما تنها زمانی میتوان از آن استفاده کرد که گلوله پس از یک جهش به اسلحه بازگردد. سلاح دیگری نیز میتواند پایههایی را در زمین بکارد که جریانهایی از صاعقههای قرمز بین آنها ایجاد میشود. این ایدههای خلاقانه تجربه بازی را به سطح بالاتری میرسانند.
ویژگیهای خاص سلاحها | تجربهای متفاوت در هر دور بازی
در بازی Returnal، هر کدام از این ده سلاح میتوانند با یکی از نه ویژگی (Trait) مخصوص به خود به دست آیند که نحوه استفاده از آنها را به شکل چشمگیری تغییر میدهد. به عنوان مثال، یک شاتگان میتواند ویژگی خاصی داشته باشد که آن را به شدت دقیق و قدرتمند میکند و از فاصله دور هم کارایی دارد، یا میتواند ویژگی ایجاد ابرهای اسیدی را داشته باشد که باعث وارد شدن آسیب طولانیمدت به دشمنان میشود. از طرف دیگر، یک کارابین میتواند ویژگیای داشته باشد که سرعت شلیک آن را افزایش دهد یا گلولههایی با قدرت بالا و سرعت پایین شلیک کند. هر سلاحی که در بازی به دست میآورید، میتواند یکی از این ویژگیها را داشته باشد و همین امر باعث میشود که هر دور از بازی، تجربهای منحصربهفرد و تازه باشد.
پیشرفت پایدار در بازی Returnal | پاداشی برای موفقیت در چالشها
در Returnal، پیشرفت پایدار از طریق ویژگیهایی که روی سلاحها قفل شدهاند، به دست میآید. وقتی بازیکن یک ویژگی را یکبار باز کند، این ویژگی برای هر سلاح مشابهی که در مراحل بعدی بازی پیدا میشود، به صورت خودکار فعال خواهد بود. این امر به بازیکنان اجازه میدهد که تصمیم بگیرند آیا یک سلاح قدرتمند را برای استفاده در لحظه نگه دارند یا آن را با یک سلاح جدید و دارای ویژگیهای جذابتر جایگزین کنند، حتی اگر این تصمیم در کوتاهمدت به نفع آنها نباشد اما در بلندمدت سودمند خواهد بود.
چالشهای طولانی بازی | خستگی از تکرار و نیاز به مدیریت زمان
با اینکه بازی Returnal دارای گیمپلی جذابی است، یکی از نقاط ضعف آن طولانی بودن بیش از حد هر دور بازی است. برای مثال، در طی ۴۲ ساعت بازی، تنها ۲۵ بار باختهام. این مسئله نشان میدهد که هر دور بازی ممکن است تا دو ساعت یا بیشتر طول بکشد، که ممکن است برای برخی بازیکنان خستهکننده باشد. همچنین، امکان ذخیرهسازی موقت وجود ندارد، به این معنی که بازیکن نمیتواند بازی را بهطور کامل متوقف کرده و به بازیهای دیگر بپردازد. این موضوع میتواند برای برخی بازیکنان چالشبرانگیز باشد، بهخصوص اگر نیاز باشد PS5 را تنها در حالت Rest Mode قرار دهند.
سیستم پیشرفت درون بازی و تاثیر آن بر چالشهای بازی
در Returnal، سیستم پیشرفت سلاحها وابسته به میزان مهارت سلاحها است، و این موضوع باعث میشود که بازیکن برای افزایش قدرت سلاحها و مواجهه با دشمنان قویتر نیاز به زمان زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، سطح قدرت سلاحها به واسطه متر مهارت سلاحها تعیین میشود و زمانی که بازیکن سطح مهارت بالاتری پیدا کند، سلاحهای قویتری پیدا میکند. اگر بازیکن سطح مهارت پایینی داشته باشد و به مراحل بعدی برود، بازی به شدت سخت میشود. این ساختار بازی باعث میشود که بازیکن برای پیشرفت و موفقیت بیشتر، نیاز به تلاش و تحمل سختیهای بیشتری داشته باشد.
نیاز به تلاش بیشتر در بازی Returnal | انگیزه و خستگی در بازیهای روگلایک
اگر میخواهید در بازی Returnal موفقیت واقعی کسب کنید، باید زمان زیادی را صرف پیشرفت و ارتقاء کنید. برخلاف بازیهای مشابه مانند Spelunky، Dead Cells، یا Curse of the Dead Gods، پس از شکست در این بازی احساس نمیکردم که بلافاصله دوباره بازی را شروع کنم؛ بلکه به استراحت نیاز داشتم. این نیاز به استراحت ناشی از ساختار طولانی و چالشبرانگیز هر دور از بازی است که انرژی زیادی را از بازیکن میگیرد.
کاوش در دنیای Returnal | تجربهای شگفتانگیز با تنوع در محیطها و چالشها
خبر خوب این است که کاوش در محیط بازی Returnal به شکل خارقالعادهای طراحی شده است. هر مرحله از این بازی دیدنی و جذاب است، از فضای تاریک و غمانگیز Overgrown Ruins گرفته تا حس Doom مانند Crimson Wastes و فضای مکانیکی و باستانی Derelict Citadel. تنوع چالشها در این محیطها بازی را هیجانانگیزتر میکند. اگرچه این مراحل به صورت تولید تصادفی (procedural generation) طراحی شدهاند تا از تکراری شدن جلوگیری شود، اما همچنان مکانیابی دشمنان و عناصر محیطی به شکل دقیقی طراحی شده است. نقاط قلاب که امکان فاصله گرفتن از دشمنان خطرناک را فراهم میکنند، پرتگاههای مرگبار که بازیکن را به دقت بیشتر در حرکت تشویق میکنند، و تعداد زیادی از اسرار پنهان همگی به جذابیت این بازی افزودهاند.
تجربهای منحصر به فرد با کنترلر دوالسنس | تعامل حسی در Returnal
Returnal ممکن است به لحاظ گرافیکی به سطح بازیهای دیگری مانند Demon’s Souls نرسد، اما همچنان جلوههای بصری بسیار خوبی دارد و بیشتر اوقات با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشود، هرچند در برخی نقاط دچار افت جزیی میشود. این بازی از کنترلر DualSense پلیاستیشن ۵ به شکلی فوقالعاده استفاده میکند و تجربهای حسی را به بازیکن ارائه میدهد. بازخوردهای لمسی و تریگرهای تطبیقی در بازی نقش مؤثری دارند؛ مثلاً زمانی که قابلیت شلیک ویژهی سلاح دوباره آماده میشود، لرزشی خاص در کنترلر حس میشود که بازیکن را آگاه میکند.
یکی از ویژگیهای جالب کنترلر دوالسنس در این بازی، امکان نشانهگیری اولیه با نگه داشتن نصفهی دکمهی L2 و سپس فشار دادن کامل آن برای شلیک ویژه است. این سیستم به گونهای طراحی شده که بازیکن به راحتی میتواند بین این دو حالت جابجا شود بدون اینکه اشتباهی رخ دهد. اگر این سبک را نمیپسندید، میتوانید از کنترلهای کلاسیک استفاده کنید که نشانهگیری بر روی دکمهی L2 و شلیک ویژه روی دکمهی R1 قرار دارد.
چالشهای روزانه و پایان مخفی | امکانات اضافی برای بازیکنان حرفهای
Returnal همچنین چالشهای روزانه دارد که به بازیکنان این امکان را میدهد تا در شرایط خاص برای کسب امتیاز بیشتر با دیگران رقابت کنند. این حالت که سبک آرکید مانند و مبتنی بر امتیاز است، بسیار مناسب خانهسازی Housemarque است و به تنوع بازی میافزاید.
پس از حدود ۱۸ ساعت بازی، اولین پایان را به دست آوردم، اما از آن زمان تاکنون بیش از ۴۲ ساعت مشغول پیدا کردن پایان مخفی، جمعآوری ۸۰ سایفر زنو و یافتن هرچه بیشتر یادداشتهای صوتی موجود در بازی بودهام. برای بازیکنان تکمیلکننده، Returnal محتوای زیادی برای اکتشاف دارد و آنها را برای مدت طولانی سرگرم نگه میدارد.
جمعبندی | تجربهای فوقالعاده با چالشهای طولانی
بازی Returnal در هر لحظه تجربهای هیجانانگیز و عالی ارائه میدهد. تنوع در سلاحها و ویژگیهای مختلف آنها، تصمیمگیریهای استراتژیک معنیدار و چالشهای سخت و در عین حال لذتبخش، همگی به یک بازی روگلایک عالی منجر شدهاند. این بازی نه تنها از لحاظ اکشن، بلکه از نظر داستان نیز عملکرد قابل قبولی دارد. مشکل اصلی این بازی مدت طولانی هر دور بازی و عدم امکان ذخیرهسازی است که ممکن است باعث کاهش انگیزه بازیکن برای بازی مجدد پس از شکست شود. با این حال، Returnal یک بازی روگلایک فوقالعاده است و یکی از بهترین آثار Housemarque تا به امروز به شمار میآید.
بازی Returnal با ترکیب خلاقانهای از گیمپلی روگلایک و طراحی خیرهکنندهی سلاحها، تجربهای منحصربهفرد و هیجانانگیز برای بازیکنان فراهم میآورد. هرچند که ممکن است طولانی بودن هر دور بازی باعث خستگی شود، اما سیستم پیشرفت سلاحها و تنوع چالشها، Returnal را به یکی از بهترین تجربههای گیمپلی روگلایک در کنسول PS5 تبدیل کرده است.
بازی Returnal یکی از بهترین تجربههای تیراندازی بولتهل و روگلایک را ارائه میدهد و با گرافیک خیرهکننده و داستانی عمیق و جذاب، حس کاوش و مبارزهای بینظیر را به بازیکنان منتقل میکند. هوسمارک با این بازی به اوج جدیدی در ترکیب گیمپلی و داستانسرایی دست یافته و آن را به یکی از بهیادماندنیترین تجربههای PS5 تبدیل کرده است.
نظرات کاربران