دانشمندان راهی ساده برای افزایش نمرات ریاضی دانشآموزان کشف کردند.
محققان از ابتکار تغییر رفتار برای خوب در دانشگاه پنسیلوانیا به همراه همکارانشان یک مطالعه بزرگ انجام دادند تا بررسی کنند که آیا نوارهای رفتاری کمهزینه میتوانند به معلمان کمک کنند تا پیشرفت دانشآموزان در ریاضی را افزایش دهند.
دانشآموزان آمریکایی برای دههها در زمینه ریاضی پسرفت داشتهاند و نمرات آزمون آنها به طور مداوم در پایینترین 25 درصد جهانی در مقایسه با دانشآموزان سایر کشورهای توسعهیافته قرار دارند. پاندمی کووید-19 این روند را بدتر کرده است.تحقیقات قبلی نشان دادهاند که مداخلات مبتنی بر علم رفتار، به ویژه آنهایی که هدفشان افزایش انگیزه دانشآموزان است، در بالا بردن نمرات ریاضی مؤثر بودهاند. این امر نشان میدهد که استفاده از رویکرد مشابه با معلمان میتواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.
یک مطالعه مشترک اخیر که در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است و توسط محققان ابتکار تغییر رفتار برای خوب در دانشگاه پنسیلوانیا رهبری شده، نشان داد که پیامهای ایمیل مبتنی بر رفتار موجب بهبود کمی اما قابل اندازهگیری در پیشرفت ریاضی دانشآموزان در مقایسه با پیامهای استاندارد شده است.آنجلا داکورث، استاد دانشگاه پنسیلوانیا و رئیس مشترک این تحقیق میگوید: «نتایج ما نشان داد که نوارهای ساده و کمهزینه میتوانند به معلمان کمک کنند تا پیشرفت دانشآموزان در ریاضی را حمایت کنند.» این نوارها در زمینههای مختلف مدرسه مؤثر بودند و اثرات آنها تا هشت هفته بعد از قطع دریافت نوارها باقی ماند.
توانمندسازی مطالعه از طریق همکاری
کلید موفقیت این مطالعه بزرگ، همکاری با Zearn Math، یک پلتفرم آموزشی غیرانتفاعی بود. دنا گرامت، نویسنده مشترک و مدیر اجرایی BCFG میگوید: «مطالعات مقیاس بزرگ در مداخلات متمرکز بر معلمان نادر بودهاند، زیرا هزینهها و چالشهای لجستیکی زیادی دارند. اما با همکاری با Zearn Math، توانستیم این چالشها را پشت سر بگذاریم.»
مطالعه بزرگ به گونهای طراحی شد که در آن 15 مداخله مختلف به طور همزمان در یک آزمایش بزرگ مورد آزمایش قرار گرفتند و مقایسه شدند. این نوع مطالعه به محققان اجازه میدهد تا اثرات مداخلات را بهطور مستقیم با هم مقایسه کنند.
آزمایش 15 مداخله رفتاری
در یکی از بزرگترین مطالعات از نوع خود، که شامل بیش از 140,000 معلم و تقریباً 3 میلیون دانشآموز ابتدایی بود، محققان تأثیر 15 مداخله مختلف را با یک پیام فقط یادآوری مقایسه کردند.
محققان دریافتند که پیامهای ایمیل مبتنی بر رفتار باعث بهبود پیشرفت ریاضی دانشآموزان در طول دوره مداخله چهار هفتهای به میزان 1.89% شدند. مؤثرترین مداخله، که پیشرفت ریاضی دانشآموزان را حدود 5.06% افزایش داد، معلمان را تشویق میکرد که هر هفته وارد پلتفرم Zearn Math شوند و گزارشهای شخصیشده در مورد پیشرفت دانشآموزان خود دریافت کنند.
داکورث میگوید: «یک نتیجه امیدوارکننده این است که نوارهای شخصیسازیشده—آنهایی که بهروزرسانیهای پیشرفت دانشآموزان معلم را شامل میشدند—موثرتر از نوارهای غیرشخصیشده بودند.»
اثرات کوچک و نیاز به تحقیقات بیشتر
محققان تأکید میکنند که اگرچه این نتایج امیدوارکننده است، اما اثرات آنها کوچک بودند. «این نتایج نشان میدهند که نیاز به حمایتهای بیشتری از پیامهای ایمیل سادهای که آزمایش کردیم وجود دارد»، میگوید کتی میلکمن، نویسنده مشترک و استاد دانشگاه وارتون. «این نتایج بر این موضوع تأکید دارند که تغییر رفتار انسانی چقدر دشوار است.»
این یافتهها پیشنهاد میدهند که تحقیقات بیشتری برای تأیید و توضیح مزایای استفاده از دادههای شخصیشده در هنگام تحریک معلمان لازم است. تحقیقات آینده باید اثرات طولانیمدت این نوع مداخلات و دلایل مؤثر بودن برخی از آنها را مورد بررسی قرار دهند.
گامهای بعدی برای محققان
گام بعدی برای محققان این است که به طور عمیقتری بررسی کنند که چرا این مداخلات کار میکنند و چگونه میتوان آنها را به مرور زمان مؤثرتر ساخت. مطالعات آینده باید اثرات بلندمدت این نوارها را بررسی کنند و دلایلی که باعث میشود برخی مداخلات مؤثرتر از سایرین باشند را بررسی کنند.
داکورث میگوید: «هرچه بهتر بفهمیم که چرا چیزی مؤثر است، میتوانیم از آن با قدرت بیشتری برای ایجاد تغییرات مثبت استفاده کنیم.» در نهایت، این خط تحقیقاتی میتواند به شکلگیری سیاستهای آموزشی هوشمندتر و مؤثرتر کمک کند.
منبع:
«یک مطالعه بزرگ ملی نشان میدهد که نوارهای ایمیل به معلمان مدارس ابتدایی موجب افزایش دستاوردهای ریاضی دانشآموزان میشود، به ویژه زمانی که شخصیسازی شده باشند»
نویسندگان: آنجلا داکورث، آرا کو، کتی میلکمن، جوزف کی، یوجین دیمنت، دنا گرامت، آدن هالپرن، یونگوو جونگ و دیگران، 24 مارس 2025، Proceedings of the National Academy of Sciences.
نظرات کاربران