بررسی کامل بازی Stellar Blade در PS5 | گرافیک خیرهکننده، مبارزات الهامگرفته از Sekiro و نقاط ضعف در داستان
مقدمه به گفته خود کارگردان بازی Stellar Blade، هیونگ-تائه کیم، او بیشتر یک بصریساز است تا یک داستاننویس. به این معنا که هر چه در داستان Stellar Blade کم باشد، او سعی کرده آن را با گیمپلی جبران کند. این یک اظهار نظر شفاف و جالب است و بعد از تجربه بازی، به نظر میرسد که این نظر عمدتاً درست باشد. این بازی یک بازی اکشن زیبا با طراحی عالی شخصیتها و هیولاها و مبارزاتی هیجانانگیز است که در طول ۳۰ ساعت ماجراجویی به شکلی سرگرمکننده و جالب تکامل مییابد. اما داستان، عناصر سبک RPG و جوهره واقعی شخصیتهای بازی، به خوبی نمیتوانند به سطح بالای گیمپلی برسند. Stellar Blade مطمئناً بینقص نیست و در بعضی نقاط کاملاً خستهکننده به نظر میرسد، اما در حوزههایی که مهمترین هستند، تیز و جذاب است.
برای اطلاع سریع از کارت ها و کمبوهای جدید انواع ایردراپ ها و آموزش های اختصاصی عضو کانال تلگرام هوش فعال شوید برای عضویت در کانال تلگرام کلیک نمایید
داستان و محیط
محیط Stellar Blade آشنا و شناختهشده است زمین یک ویرانه پساآخرالزمانی است و انسانها به یک کلونی در فضا فرار کردهاند. شما به عنوان Eve یک عضو از گروه هوایی هفتم به سطح فرستاده میشوید تا تهدید Naytiba، هیولاهای وحشتناک که بر زمین تسلط یافتهاند، را از بین ببرید.
آنچه در ادامه میآید داستانی پیشبینیپذیر است که در آن Eve به آخرین بازماندههای تمدن انسانی ملحق میشود و چهار هایپرکور را که توسط چهار رئیس بزرگ محافظت میشوند، جمعآوری میکند. هر یک از این رئیسها همراه با افشاگریهای جدیدی است که به سوالات مربوط به آنچه بر زمین اتفاق افتاده، چرا انسانها به فضا فرار کردهاند، و چه چیزی Naytiba را خلق کرده، پاسخ میدهد. هیچکدام از این افشاگریها بهویژه شگفتانگیز نبودند و هرچند نیمه دوم داستان کمی جالبتر است، اما هیچیک از لحظات احساسی برای من تأثیرگذار نبودند، زیرا تقریباً هیچگونه ساخت شخصیت در نیمه اول وجود نداشت.
شخصیتها و ضعفهای داستان و این واقعاً بزرگترین مشکل داستان Stellar Blade است!
شخصیتها هیچ گونه شخصیت، جذابیت یا کاریزما ندارند. بعد از ۳۰ ساعت بازی، بهسختی میتوانم چیزی قابل توجه درباره Eve بگویم به جز اینکه او به مأموریتش به شدت متعهد است، با همتیمیاش Tachy خیلی نزدیک است و از خیس شدن بیزار است. ما هرگز هیچ نوع بینش در مورد اینکه او واقعاً به عنوان یک شخصیت کیست دریافت نمیکنیم، او هیچ حس شوخطبعی ندارد و تعاملاتش با همپیمانانش Adam و Lily به شدت سطحی هستند. این دو نیز وضعیت بهتری ندارند با اینکه به نظر میرسد رابطه قوی دارند، اما هرگز این احساس قابل باور نیست زیرا هرگز نمیبینیم که این رابطه شکل بگیرد. بدون هیچکدام از اینها، سخت بود که به Eve، مأموریتش یا دنیای Stellar Blade علاقهمند شوم.
بررسی گیمپلی و مبارزات در Stellar Blade
عملکرد گیمپلی خوشبختانه، مهمترین بخش یک بازی اکشن، خود عمل است و Stellar Blade تقریباً تمام معیارهای مورد نظر را در مبارزات خود بررسی میکند. این بازی به طرز روانی انیمیشنسازی شده، چالشبرانگیز، رضایتبخش و دارای تنوع سالمی از دشمنان است. در حالی که عمق زیادی دارد، هرگز در خواستههای خود از من غافلگیرکننده نشده است.
مبارزات و الهامگیری از Sekiro میتوان گفت که مبارزات Stellar Blade بازتولیدی از یک سیستم موفق است، اما حداقل این بازتولید از یکی از بهترینها یعنی Sekiro: Shadows Die Twice الهام گرفته شده است. مانند Sekiro، این بازی به شدت بر دفاع متکی است دشمنان معمولاً به طولانیترین کمبوهای غیرقابل قطع پرتاب میشوند و تنها راه درست برای مقابله با آنها، فشار دقیق دکمه بلاک درست قبل از فرود حملاتشان برای پاری کردن هر حمله است. هر پاری که فرود میآورید، یک امتیاز از تعادل دشمن کم میکند و زمانی که تعادل آنها شکسته شود، میتوانید یک ضربه آسیبزننده بزرگ را وارد کنید که اکثر دشمنان استاندارد را بهسرعت از بین میبرد و به رئیسها آسیب زیادی وارد میکند.
سیستم شناسایی حملات و استراتژیها
حملات غیرقابل پاری به وضوح با نورهای رنگی نشان داده میشوند. یک نور زرد به معنای حملهای است که به طور کامل غیرقابل مسدود است و نیاز به جاخالی دادن دارد؛ یک نور آبی به معنای حملهای است که میتوانید با فشار به جلو و جاخالی دادن از پشت دشمن عبور کنید؛ و سپس نور بنفش نشانه حملهای است که میتواند دفع شود، که شما را مجبور میکند تا عقب بروید و دکمه جاخالی را در زمان مناسب فشار دهید تا به دفاع بپردازید و نقطه ضعف دشمن را نمایان کنید. یک بار دیگر، تمام این موارد بسیار شبیه به سبک Sekiro در شناسایی حرکات غیرقابل جلوگیری است که یا باید از آنها پرش کنید، یا با Mikiri Counter به آنها پاسخ دهید، یا به هر قیمتی از آنها اجتناب کنید، و در اینجا نیز به همان خوبی عمل میکند.
تنوع و طراحی دشمنان
تنوع دشمنان و طراحی آنها Stellar Blade در تنوع و طراحی دشمنان خود برجسته است. توسعهدهنده Shift Up بهخوبی تنها به کپیبرداری از مبارزات Sekiro بسنده نکرده است. این بازی با افزودن پیچیدگیهای خاص خود، مانند Beta Skills، که مجموعهای از چهار حمله ویژه است که Eve میتواند برای اهداف خاص استفاده کند، به این سیستم تنوع میبخشد. این حملات شامل یک حمله وسیع است که چندین دشمن را هدف قرار میدهد، یک حمله سهگانه که به یک هدف آسیب زیادی وارد میکند، حرکتی موجی که دشمنان را در فاصله دور مورد هدف قرار میدهد، و یک حمله شکستن سپر که به زره دشمن آسیب اضافی میزند. این حملات با هزینه کردن Beta Energy که با فرود آوردن ضربات و پاری کردن حملات به دست میآید، قابل استفاده هستند، بنابراین شما به خوبی ترغیب میشوید که با دشمن درگیر شوید و بهجای فرار از آنها، در زمان مناسب به حمله بپردازید.
نبردهای رئیسها و چالشها در مورد دشمنان، یکی از زمینههایی که Stellar Blade بهویژه در آن برتری دارد، تنوع و طراحی دشمنان است. بیش از ۴۸ نوع مختلف از Naytiba برای مبارزه وجود دارد و در حالی که برخی از آنها تنها تغییرات جزئی از یکدیگر هستند و سلاحهای مختلفی دارند، حداقل آن سلاحهای مختلف دارای کمبوها و تکنیکهای خاص خود هستند که باید برای مقابله صحیح با آنها یاد بگیرید. نبردهای رئیسها نیز فوقالعادهاند، با نبردهای شدید در برابر هیولاهای بزرگ و تهاجمی که همیشه مرا در لبه صندلیام نگه میداشتند.
جمعبندی گیمپلی گیمپلی Stellar Blade در طول ۳۰ ساعتی که برای اتمام آن صرف کردم، همواره تازه و هیجانانگیز بود. این بازی با مبارزات هیجانانگیز و چالشهای متنوع، تجربهای لذتبخش و رضایتبخش را برای بازیکن به ارمغان میآورد.
بررسی مبارزات و تنوع ابزارها در Stellar Blade
تنوع ابزارها و مکانیکهای جدید در طول ۳۰ ساعتی که بازی Stellar Blade را به پایان رساندم، مبارزات همیشه حس تازگی داشت. این حس، هم به دلیل تنوع دشمنان و هم بهواسطه ابزارها و مکانیکهای جدیدی بود که در هر فصل به دست میآوردم. برای مثال، یکی از این ابزارها یک پهپاد مچی است که انواع مختلفی از مهمات را از راه دور شلیک میکند و به شما اجازه میدهد به استراتژیهای مختلف در نبرد بپردازید. همچنین Burst Skills، مکانیکی جدید است که لایهای از مدیریت منابع را اضافه کرده و در نبردهای سخت حیاتی میشود.
مهارتهای Burst و مدیریت انرژی Burst Skills مشابه Beta Skills هستند؛ این مهارتها حملات ویژهای هستند که برای استفاده از آنها به انرژی نیاز است. اما در عوض، قدرتمندتر بوده و معمولاً منجر به افتادن دشمن بر زمین میشوند. برای متعادلسازی این قدرت، ساختن انرژی Burst دشوارتر است و برای این منظور یا باید حملات دشمن را بهطور کامل جاخالی دهید، از Blink یا Repulse به درستی استفاده کنید، یا یک امتیاز از Beta Energy خود را برای استفاده از Beta Chain خرج کنید، که اساساً این دو منبع انرژی را با یکدیگر مبادله میکند. این تصمیمگیریها هنگام نبرد با رئیسهای سخت بسیار جذاب هستند و به واقع، Stellar Blade در این زمینه بسیار خوش درخشیده است.
صداگذاری و موسیقی در Stellar Blade
صداگذاری عالی و موسیقی هیجانانگیز تمام این اکشنها با موسیقی متن فوقالعادهای همراه شدهاند که از آهنگهای پرانرژی در نبردها با رئیسها گرفته تا ملودیهای دلنشین در هنگام کاوش در جهان نابود شده بازی را شامل میشود. موسیقی متن بهخوبی حس و حال محیطهای مختلف را منتقل میکند و تجربه بازی را لذتبخشتر میکند.
فعالیتهای جانبی و کاوش در جهان بازی
مکانهای اکتشاف و فعالیتهای جانبی زمانی که مشغول مبارزه با هیولاهای وحشتناک Naytiba نیستید، فعالیتهای سبک RPG مانند کاوش در Xion (آخرین پناهگاه بشریت)، خرید از فروشگاهها، تغییر ظاهر Eve، دریافت درخواستهای سبک و سریع از تابلوهای اطلاعرسانی، یا انجام مأموریتهای جانبی سنگینتر را انجام میدهید. با این حال، برخلاف مبارزات هیجانانگیز، این فعالیتها از نظر داستانی چندان جذاب نیستند و تنها یکی از آنها که در مورد مردی و علاقهاش به یک ربات خواننده خراب بود، توانست نظر مرا جلب کند. برخی از این مأموریتها در نهایت به نبردی مجدد با نسخهای قویتر از رئیسی که قبلاً با آن روبرو شدهاید، ختم میشوند، اما به جز این لحظات معدود، اکثر مأموریتهای جانبی بهتدریج خستهکننده میشوند.
مشکلات مأموریتهای جانبی
مشکلات و تکراری بودن مأموریتها بسیاری از این مأموریتهای جانبی شما را مجبور میکنند که به مناطق قدیمی بازگردید تا به نقطه خاصی برسید و یادداشتی یا آیتمی را برای تحویل به درخواستکننده بردارید. این موضوع در مناطقی که بازتر هستند و چندین نقطه برای سفر سریع دارند، قابل تحمل است؛ اما در مراحل خطی که تنها راهنمایی شما یک نشانگر بر روی قطبنما است، به یک چالش واقعی تبدیل میشود. این تکرار مسیر در بیشتر موارد بدون تغییر خاصی در محیط است، بنابراین تنها باید مسیر قبلی را مجدداً طی کنید تا یک آیتم را بردارید که قبلاً نمیتوانستید به آن دست پیدا کنید.
پاداشهای مأموریتها و کمبود جذابیت آنها بیشتر اوقات، پاداش این مأموریتها تنها طلا و تجربه (EXP) است. در حالی که تجربه برای افزایش سطح و کسب امتیاز مهارت مفید است و به شما اجازه میدهد تا درختهای مهارت پیچیده Stellar Blade را بیشتر کشف کنید، اما در مراحل پایانی بازی که خستگی مأموریتهای جانبی بیشتر حس میشود، امتیازهای مهارت دیگر آنچنان هیجانانگیز نیستند زیرا بیشتر ارتقاءهای باقیمانده یا مهارتهایی هستند که قبلاً از آنها صرفنظر کردهام یا تنها افزایشات آماری کوچکی برای حرکاتی دارند که چندان به آنها نیازی نداشتم.
کاوش و گنجینههای مخفی
مناطق باز و آیتمهای مخفی خوشبختانه، کاوش در بازی بهتر از مأموریتهای جانبی است. دو منطقه باز بازی Stellar Blade بسیار بزرگ نیستند اما پر از گنجینههای مخفی و برخوردهای سرگرمکننده با دشمنان هستند که همواره باعث میشد قبل از حرکت به سوی نشانگر هدف، به دقت هر گوشه از این مناطق را بررسی کنم. از قوطیهای جمعآوریشدنی که میتوانند برای دریافت پاداشهای مختلف به پایگاه بازگردانده شوند، تا قطعات اصلی که سلامت و انرژی شما را افزایش میدهند و لباسهای متنوعی که ظاهر Eve را تغییر میدهند، در این مناطق پنهان شدهاند.
لباسهای متنوع و بازشدنیهای بدون نیاز به پرداخت بازی Stellar Blade با بیش از ۳۰ لباس مختلف که هر کدام استایل و ظاهر متفاوتی به Eve میبخشند، بازیکنان را به کاوش و جمعآوری تشویق میکند. این لباسها از لباسهای ساده و کاربردی گرفته تا لباسهای شیک و رسمی و حتی لباسهایی به سبک اینستاگرام، به بازیکنان حق انتخاب گستردهای میدهند. بهطور کل، این سیستم بازشدنیها به بازیکنان امکان تغییر ظاهر Eve بدون نیاز به پرداختهای اضافی را میدهد و این خود یک مزیت بزرگ نسبت به بسیاری از بازیهای دیگر است.
نتیجهگیری
بررسی نهایی Stellar Blade | نقاط قوت و ضعف
بازی Stellar Blade به عنوان یک بازی اکشن زیبا و خوشساخت، ترکیبی از نقاط قوت قابلتوجه و نقاط ضعف مشخص را ارائه میدهد. از جمله ضعفهای بازی میتوان به داستان و شخصیتپردازی اشاره کرد که عمق کافی ندارند و برخی از عناصر RPG آن نیز به خوبی پیادهسازی نشدهاند؛ به ویژه مأموریتهای جانبی که اغلب شامل بازگشت به مراحل قبلی بازی هستند، بدون اینکه تجربهای تازه یا پاداش خاصی برای بازیکن به همراه داشته باشند. با این حال، بخش اکشن بازی به لطف سیستم مبارزات با الهام از بازی Sekiro که اصول محکم و بنیادینی دارد، اکثر این کاستیها را جبران میکند.
سیستم مبارزه و طراحی دشمنان مبارزات عمیق و هیجانانگیز بازی که بازیکن را با طیف گستردهای از دشمنان وحشتناک روبرو میکند، یکی از نقاط قوت اصلی Stellar Blade به شمار میآید. وجود دشمنان متنوع و مبارزات با تکنیکهای مختلف، بازیکن را تشویق میکند تا مهارتهای خود را تقویت کرده و از امکانات و ابزارهای مختلف در مبارزات استفاده کند. این ویژگیها، بازی را به تجربهای خاص و متفاوت تبدیل میکند و بازیکنان را برای ادامهی ماجراجویی و اکتشاف در جهان بازی ترغیب میکند.
عناصر مخفی و تشویق به اکتشاف علاوه بر این، Stellar Blade با پنهان کردن آیتمها و گنجینههای مخفی در محیطهای مختلف، بازیکنان را به جستجو و اکتشاف بیشتر دعوت میکند. این آیتمها و پاداشهای مخفی، ارزش کاوش در مناطق مختلف بازی را افزایش داده و به تجربه کلی بازی جذابیت بیشتری میبخشند.
در مجموع، Stellar Blade با وجود ضعفهایی در بخش داستانی و عناصر جانبی، به لطف طراحی بصری چشمنواز، سیستم مبارزات بینقص و طراحی هیجانانگیز دشمنان، به عنوان یک بازی اکشن باکیفیت شناخته میشود و میتواند تجربهای لذتبخش برای علاقمندان به این سبک باشد.
نظرات کاربران